تاریخ انقضای زعفران چقدر است؟

انتخاب و خرید زعفران تازه و باکیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا رشته‌های تازه زعفران، خواص بیشتری دارند و در عین حال رنگ و طعم بهتری هم ایجاد می‌کنند. یکی از سوالاتی که معمولا در زمان خرید برای افراد پیش می‌آید، مربوط به تاریخ انقضا و خراب شدن زعفران است. در ادامه با نوژن همراه باشید تا توضیحات کامل و مفصلی در ارتباط با تاریخ انقضای زعفران به شما ارائه دهیم.

تاریخ انقضای زعفران چقدر است؟

تاریخ انقضای زعفران چه زمانی است؟

زعفران را می‌توانیم در فهرست مواد غذایی ماندگار دسته‌بندی کنیم که با نگهداری اصولی و درست، برای مدت‌زمان طولانی قابل استفاده است. با این حال باز هم بعد از گذشت مدت زمانی، خواص و کیفیت خود را از دست داده و مصرف آن توصیه نمی‌شود. در صورتی که بتوانید شرایط مطلوب و مناسبی را برای نگهداری از زعفران فراهم کنید، این ادویه تا ۴ سال قابل استفاده خواهد بود. برای اطلاع از قیمت امروز زعفران بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تغییرات زعفران با گذشت زمان

اگر شرایط نگهداری اصولی باشد، در این مدت زمان مشخصات ظاهری زعفران تغییر نخواهند کرد. توجه داشته باید که خاصیت، رنگ دهی و عطر و طعم زعفران در طول زمان کم خواهد شد. زیرا زعفران تازه حاوی مقدار زیادی پیکروکروسین بوده که همان عطر غیر فرار است. به مرور زمان این ماده تبدیل به سافرانال شده و زعفران کیفیت خود را از دست خواهد داد. یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید، این است که تفاوت زعفران تازه و کهنه در همان زمان ابتدای برداشت زعفران تازه مشخص می‌شود. هرچه از فصل برداشت این محصول فاصله بگیریم، تشخیص تفاوت‌های این دو نوع زعفران هم سخت‌تر خواهد بود.

عوارض استفاده از زعفران تاریخ گذشته

همان‌طور که اشاره کردیم، در این حالت زعفران خواص، رنگ، طعم و بوی خود را تا حد زیادی از دست داده و مصرف آن هیچ سودی برای شما به دنبال نخواهد داشت.

عوارض استفاده از زعفران تاریخ گذشته

درباره عوارض استفاده از زعفران تاریخ گذشته امروزه تحقیقات بسیار زیادی انجام شده، اما به هیچ عنوان نمی‌توانیم ادعای محکمی درباره آن داشته باشیم. از آنجایی که احتمال مسمومیت در این مواقع وجود دارد، توصیه می‌کنیم از زعفرانی که تاریخ انقضای آن گذشته است، استفاده نکنید.

نگهداری زعفران خشک یا دم‌ کرده

امروزه روش‌های مختلف و راهکارهای گوناگونی برای نگهداری از زعفران وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از افراد زعفران را به صورت خشک و برخی دیگر به صورت دم‌کرده نگهداری می‌کنند. زعفران دم‌کرده ماندگاری زیادی نداشته و در صورتی که در یخچال قرار بگیرد، تنها برای یک ماه ماندگاری خواهد داشت. اگر تمایل به نگهداری زعفران دم‌کرده دارید، توصیه می‌کنیم آن را در فریزر قرار دهید تا مدت‌زمان بیشتری ماندگاری داشته باشد.

در بهترین حالت توصیه می‌کنیم زعفران را به صورت خشک در خارج از یخچال و درون یک ظرف در بسته نگهداری کنید. در این حالت باید آن را در یک مکان خشک قرار دهید تا دیرتر خراب شده و مدت زمان نگهداری آن نیز افزایش پیدا کند. زعفران دم‌کرده معمولا زودتر رنگ و عطر و بوی اولیه خود را از دست می‌دهد؛ در صورتی که مدل خشک آن به این صورت نیست.

نگهداری اصولی از زعفران

نگهداری از زعفران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بر روی مدت زمان استفاده و تاریخ انقضای زعفران اثرگذار باشد. در این بخش به چند نمونه از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

خشک کردن زعفران

خشک کردن زعفران یکی از نکات نگهداری اصولی از زعفران

 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بعد از خرید زعفران تازه باید انجام دهید، خشک کردن رشته‌های آن برای ماندگاری بیشتر است. در این حالت باید رشته‌های زعفران را بر روی یک پارچه یا دستمال کاغذی نازک در محیط گرم و خشک قرار دهید تا بعد از چند روز به صورت کامل خشک و آماده استفاده شود.

محل نگهداری

محل نگهداری زعفران هم برای افزایش طول عمر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که زعفران در معرض نور زیاد باشد، عطر و رنگ خود را از دست خواهد داد. بر این اساس بهتر است آن را در ظرف غیر شفاف نگهداری کنید. انتخاب یک قفسه مناسب که از اجاق گاز و منابع حرارتی فاصله داشته باشد، گزینه خوبی برای نگهداری از زعفران محسوب می‌شود.

استفاده از ظرف مناسب

استفاده از ظرف مناسب، از دیگر نکات نگهداری اصولی از زعفران

برای ماندگاری بیشتر زعفران، توصیه می‌کنیم از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری آن استفاده کنید که هیچ‌گونه گردش هوایی در آن وجود نداشته باشد. این ظرف باید به صورت کامل ورود هوا را به داخل مسدود کرده و درب آن دسترسی به زعفران را امکان‌پذیر کرده باشد. توصیه می‌کنیم در این زمینه از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است که کیفیت محصول را کاهش دهند.

تاثیر دمای محیط بر تاریخ انقضای زعفران

یکی دیگر از فاکتورهای مهم که می‌تواند روی تاریخ انقضای زعفران اثرگذار باشد، دمای محیط است. در بهترین حالت باید زعفران را در دمای زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. توجه داشته باشید که یخچال محیط مناسبی برای نگهداری زعفران محسوب نمی‌شود و توصیه می‌کنیم که زعفران را در آن قرار ندهید.

سخن پایانی

زعفران درواقع محبوب‌ترین ادویه ایرانی بوده که خواص غذایی و دارویی متعددی را در خود جای داده است. این محصول باید به صورت تازه مورد استفاده قرار بگیرد که خواص بیشتر و کامل‌تری داشته باشد. تاریخ انقضای زعفران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی این موضوع و نگهداری اصولی از زعفران برای افزایش تاریخ انقضای آن پرداختیم.

زعفران را در یخچال یا خارج از آن نگهداری کنیم؟

در بهترین حالت توصیه می‌کنیم زعفران را در ظرف در بسته و محیط خشک نگهداری کنید.

زعفران دم‌کرده چه مدت ماندگاری دارد؟

زعفران دم‌کرده در صورتی که در یخچال قرار بگیرد حدود یک ماه و اگر در فریزر باشد، بیشتر ماندگاری خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست