رابطه زعفران و فشار خون چیست؟ آیا زعفران فشار خون را بالا می برد؟

زعفران علاوه بر عطر و طعم خوبی که به غذا می‌دهد، خواص دارویی زیادی هم دارد. از جمله فواید زعفران می‌توانیم به مواردی مانند بهبود وضعیت خواب، تقویت قلب، بهبود سیستم گوارش، سلامت تنفس، افزایش گردش خون، پیشگیری از دیابت و بهبود سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم. یکی از سوالاتی که در زمان استفاده از زعفران پیش می‌آید، مربوط به رابطه آن با فشار خون است. در ادامه با نوژن همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل‌تری درباره تاثیر زعفران بر فشار خون در اختیار شما قرار دهیم.

رابطه زعفران و فشار خون چیست؟

رابطه زعفران و فشار خون

رابطه زعفران و فشار خون

بر اساس آزمایش‌ها و تحقیقات می‌توانیم ادعا کنیم که مصرف زعفران می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. به صورت کلی فرقی نمی‌کند که فشار خون شما بالا بوده و یا اینکه در وضعیت نرمال و عادی قرار داشته باشد؛ در هر حالت مصرف زعفران به دلیل وجود کروسین، سافرانال و آنتی اکسیدان، باعث کاهش میزان فشار خون می‌شود. لازم به ذکر است که خواص پایین آورنده زعفران در فشار خون محدود بوده و اهمیت بالینی چندانی ندارد؛ اما افرادی که سابقه فشار خون دارند، می‌توانند از این ادویه با هدف جلوگیری از افزایش فشار و پیشگیری استفاده کنند.

همچنین بخوانید: خواص زعفران برای قلب

چگونگی کنترل فشار خون با زعفران

بر اساس اصول و قواعد پزشکی، برای کنترل فشار خون همواره داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم توصیه می‌شود. در مواقع مورد نیاز از داروهای شیمیایی هم برای کنترل فشار خون استفاده شده که باید با تجویز و نظر پزشک باشد. زعفران می‌تواند تا حدی در کاهش میزان فشار خون کمک کننده باشد؛ اما شما نباید از آن به عنوان جایگزین داروهای خود استفاده کنید. زعفران دارای بیشتر از ۱۵۰ ترکیب مختلف بوده که از میان آن‌ها کروسین، کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان می‌توانند بر روی فشار خون سیستولیک اثر گذاشته و آن را کاهش دهند.

همچنین بخوانید: مزایا و معایب دمنوش زعفران برای قاعدگی

نحوه استفاده از زعفران برای کنترل فشار خون

در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی سوال آیا زعفران فشار خون را بالا می برد پرداختیم؛ اما سوال اینجاست که برای کنترل فشار خون با زعفران، چطور باید آن را مصرف کرد؟ یکی از بهترین روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا از فواید زعفران بهره‌مند شوید و به کنترل فشار خون بپردازید، استفاده از دمنوش زعفران است. در این بخش به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه استفاده از زعفران برای کنترل فشار خون

دمنوش زعفران و عسل

برای تهیه این دمنوش باید زعفران را با مقداری آب جوش ترکیب کنید تا دم بکشد. زمانی که رنگ زیبا و سرخ زعفران مشخص شد، آن را با مقداری عسل، گلاب و آب جوش بیشتر ترکیب کنید تا یک دمنوش خوش عطر و طعم به دست آید. این دمنوش را می‌توانید روزانه تهیه کرده و در مواقع مختلف روز مورد استفاده قرار دهید.

چای زعفرانی

می‌دانیم که زعفران دارای ماهیت گرم است؛ از این رو شما می‌توانید برای بهره بردن از خواص این گیاه، آن را با چای ترکیب کنید. در این حالت زعفران باعث خنثی سازی سردی چای شده و مزایای مختلفی را برای بدن به همراه خواهد داشت. برای تهیه این دمنوش کافی است مقداری از زعفران دم کرده را به قوری چای اضافه کرده و اجازه دهید تا کاملا دم بکشد.

سخن پایانی

فشار خون بالا یکی از عارضه‌هایی است که معمولا با افزایش سن به سراغ افراد آمده و خطراتی را به همراه دارد. ورزش، رژیم غذایی مناسب و داروهای شیمیایی از بهترین روش‌ها برای کنترل فشار خون محسوب می‌شوند. زعفران یکی از خوراکی‌های موثر در این زمینه بوده که به کنترل فشار خون و تنظیم آن کمک می‌کند. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به شرح رابطه زعفران و فشار خون پرداختیم. شما می‌توانید از تاثیر زعفران بر فشار خون استفاده کرده و از افزایش فشار جلوگیری کنید. طرز تهیه دمنوش زعفران برای کنترل فشار خون را نیز در بخش‌های قبلی به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم.

آیا زعفران باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

خیر. بر اساس تحقیقات انجام شده زعفران می‌تواند تا حدی باعث کاهش و تنظیم فشار خون شود.

آیا مصرف بیش از حد زعفران برای کنترل فشار خون، عوارض جانبی دارد؟

بله. اگر روزانه بیشتر از ۱۵ میلی گرم زعفران مصرف کنید، می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون شده و بی‌حالی را به دنبال داشته باشد.

4.5/5 - (4 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست