آیا زعفران حساسیت زاست؟ راه جلوگیری و علائم آلرژی به زعفران

زعفران این روزها به عنوان یکی از بهترین چاشنی‌های غذایی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و گران قیمت‌ترین ادویه جهان شناخته شده است. یکی از موضوعاتی که در زمان استفاده از این ادویه باید در نظر داشته باشید، حساسیت به زعفران است. بدن برخی از افراد ممکن است به ترکیبات موجود در زعفران، واکنش نشان داده و درگیر حساسیت شوند. در ادامه با نوژن همراه باشید تا حساسیت به زعفران و علائم آن را به صورت کامل توضیح دهیم.

آیا زعفران حساسیت زاست؟ راه جلوگیری و علائم آلرژی به زعفران

آیا زعفران حساسیت زاست؟

برخی از افراد ممکن است نسبت به گلبرگ یا گرده زعفران حساسیت نشان داده و درگیر علائم به خصوصی شوند. از این رو پاسخ سوال آیا زعفران حساسیت زاست، مثبت است؛ اما علائم حساسیت به زعفران ممکن است در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت باشند. افرادی که به زعفران حساسیت دارند، معمولا در صورت استفاده مقداری اندک از این ادویه هم درگیر علائم و عوارض آلرژی خواهند شد. از این رو توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف زعفران خودداری کنند.

همچنین بخوانید: طرز استفاده از گلبرگ زعفران

نشانه ها و علائم حساسیت به زعفران

نشانه ها و علائم حساسیت به زعفران

برای اینکه بتوانیم به تشخیص آلرژی به زعفران بپردازیم، لازم است تا با برخی از مهم‌ترین نشانه‌های این نوع از حساسیت آشنا شویم. این نشانه‌ها ممکن است در افراد مختلف تفاوت داشته باشند؛ اما برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • کهیر: اگزما یا کهیر جوش‌های قرمز رنگ و برجسته بر روی پوست بوده که ممکن است با خارش همراه باشند.
  • تنگی نفس: بروز هرگونه اختلال و مشکل تنفسی هم ممکن است یکی از نشانه‌های حساسیت به زعفران باشد.
  • تورم: این نشانه در برخی از بخش‌های بدن مانند لب‌ها، زبان، صورت، گلو و یا سایر قسمت‌های بدن رخ دهد.
  • خس‌خس سینه: تولید اصوات نامتعارف، مانند صدای سوت و … در هنگام نفس کشیدن هم از این دسته نشانه‌ها محسوب می‌شود.
  • حالت تهوع: استفراغ و تهوع هم به عنوان رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم آلرژی به زعفران در نظر گرفته می‌شوند.
  • سرگیجه: در برخی از افراد نشانه حساسیت به زعفران می‌تواند سرگیجه و یا حالت غش باشد.
  • اسهال: از دیگر علائم رایج مصرف زعفران می‌توانیم به اسهال و سایر مشکلات گوارشی اشاره کنیم.
  • آنافیلاکسی: یکی از شدیدترین و خطرناک‌ترین مشکلات و علائم آلرژیک بوده که در صورت عدم رسیدگی در زمان مناسب می‌تواند زندگی فرد را هم تهدید کند.
  • درد در قفسه سینه: بروز درد در بخش‌های مختلف قفسه سینه و دنده‌ها هم از دیگر علائم این نوع از حساسیت محسوب می‌شود.

در صورتی که هرکدام از این علائم و نشانه‌ها را بعد از مصرف زعفران مشاهده و یا احساس کردید، توصیه می‌کنیم سریعا به پزشک مراجعه کرده تا اقدامات آتی و مناسب برای از بین بردن اثرات در زمان مناسب انجام شوند.

جلوگیری از بروز حساسیت به زعفران

در صورتی که اطمینان پیدا کرده‌اید که به زعفران حساسیت داشته و در صورت مصرف این ادویه در معرض واکنش‌های آلرژیک قرار می‌گیرید، حتما از زعفران دوری کنید. در این حالت شما به هیچ عنوان نباید از غذاها، داروها، مواد آرایشی بهداشتی و سایر محصولات حاوی زعفران استفاده کنید. در زمان خرید مواد غذایی و محصولات مختلف، حتما برچسب مربوط به اطلاعات مواد غذایی موجود روی کالا را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید. اگر حساسیت شما به زعفران شدید بوده، توصیه می‌کنیم از یک دستبند یا گردنبند پزشکی استفاده کنید تا در مواقع مواجه شدن با حساسیت، دیگران از این موضوع اطلاع پیدا کرده و اقدامات کمک‌کننده‌ای را انجام دهند.

همچنین بخوانید: نحوه تشخیص زعفران اصل

نحوه تشخیص حساسیت به زعفران

نحوه تشخیص حساسیت به زعفران

چنانچه برای اولین بار قصد دارید از زعفران استفاده کنید و هیچ اطلاعی از وضعیت حساسیت ندارید، توصیه می‌کنیم مقدار بسیار کمی از این ماده در نوشیدنی خود به کار ببرید. اگر مقدار زعفران مورد نظر اندک باشد، حتی با بروز حساسیت هم شما می‌توانید کنترل بهتر و بالاتری بر روی شرایط موجود داشته باشید. برای جلوگیری از بروز حساسیت، توصیه می‌کنیم به سراغ زعفران اصل رفته و خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید تا بتوانید از اصالت محصولات آن‌ها اطمینان حاصل کنید. نمونه‌های فیک و تقلبی موجود در بازار معمولا با رنگ، مواد شیمیایی و رنگ دهنده‌های مختلفی ترکیب شده‌اند؛ این مواد به تنهایی می‌توانند حساسیت زا باشند و این باور غلط حساسیت به زعفران را در فرد به وجود آورند.

درمان حساسیت به زعفران

در صورت مواجه شدن با واکنش‌های آلرژیک به زعفران، توصیه می‌کنیم سریعا به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات مربوط به فرایند درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شوند. اگر با این علائم به پزشک مراجعه کنید، سریعا داورهای ضد آلرژیک و داروهای کورتیکواستروئیدی یا تزریق اپی نفرین در واکنش‌های شدیدتر، تجویز می‌شوند. این داروها اثرگذاری سریعی داشته و معمولا در مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند نتیجه بخش باشند.

سخن پایانی

برخی مواقع ممکن است بدن نسبت به زعفران حساسیت نشان داده و شاهد واکنش‌های آلرژیک آن باشیم. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی حساسیت به زعفران پرداختیم و شایع‌ترین علائم آلرژی به زعفران را معرفی کردیم. روش‌های مربوط به پیشگیری از آلرژی به زعفران و درمان این واکنش‌ها را نیز شرح دادیم تا شما بتوانید عملکرد بهتری در این مواقع داشته باشید. در صورتی که به دنبال خرید زعفران اصل برای جلوگیری از حساسیت هستید، برای خرید اینترنتی زعفران درجه یک با ما در نوژن تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا زعفران حساسیت‌زاست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله برخی از افراد ممکن است به ترکیبات موجود در زعفران حساسیت نشان داده و درگیر علائم مختلفی بشوند.

آیا می‌توان حساسیت به زعفران را درمان کرد؟

هیچ درمان قطعی برای این نوع آلرژی وجود نداشته و فرد باید از مصرف این ادویه خودداری کند. در صورتی که فرد زعفران استفاده کند، می‌توان با داروهای مخصوص ضد آلرژیک، عوارض را به حداقل میزان خود رساند.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست