تشخیص زعفران اصل از تقلبی

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌هایی است که این روزها کاربردهای غذایی و دارویی متعددی داشته و در موقعیت‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت بالا و ارزشمند این کالا، باعث شده تا افراد سودجو در فروش آن اقدام به تقلب کنند. بر این اساس تشخیص زعفران اصل از تقلبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده بگیرید. اگر تمایل دارید با روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی بتوانید بدون اینکه سرتان کلاه برود خرید خود را انجام دهید، توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله از نوژن با ما همراه باشید.

روش های تشخیص زعفران اصلی

با توجه به گسترش تقلب و سودجویی در فروش زعفران، این روزها راهکارها و روش‌های مختلفی برای تشخیص زعفران اصلی معرفی می‌شوند که معمولا نیاز به تخصص خاصی ندارند و عبارتند از:

۱- ترکیب زعفران با آب سرد

اولین روش برای تشخیص دادن زعفران اصل، تست زعفران در آب سرد است. برای استفاده از این روش کافی است یک استکان یا کاسه را با آب سرد پر کرده و سپس چند رشته زعفران در آن قرار دهید.

ترکیب زعفران با آب سرد، از راه های تشخیص زعفران اصل

در صورتی که زعفران مورد نظر اصلی باشد، به آرامی در آب سرد رنگ باز کرده و این فرایند حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. به خاطر داشته باشید که رشته زعفران اصلی باید رنگ نارنجی یا زرد آزاد کند. زعفران تقلبی با رنگ اضافی، بلافاصله بعد از قرار گرفتن در آب رنگ زیادی باز کرده و رشته زعفران به رنگ سفید درمی‌آید. از این رو می‌توانید به تشخیص زعفران اصل از تقلبی بپردازید.

۲- بو و طعم زعفران

از دیگر روش‌هایی که برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی استفاده می‌شود، تشخیص طعم و بوی زعفران است. بوی زعفران شیرین بوده و همواره باید رایحه‌ای بین عسل و یونجه داشته باشید. رایحه زعفران اصلی شدید و قوی بوده و در صورتی که نتوانید این شدت را احساس کنید، می‌توانید به تقلبی بودن محصول شک داشته باشید.

زعفران بوی شیرین، اما طعم تلخی دارد که شما می‌توانید از آن برای تشخیص زعفران اصلی استفاده کنید. طعم زعفران بر اساس پیکروکروسین طبیعی تعیین می‌شود. بر این اساس شما می‌توانید با چشیدن چند رشته زعفران، اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. زعفران اصل باید طعم خاکی و کمی تلخ داشته باشد.

۳- استفاده از جوش شیرین، یکی از راه های تشخیص زعفران اصل

دیگر روشی که در این زمینه کاربرد داشته و می‌تواند به شما کمک کند تا به تشخیص زعفران اصل از تقلبی بپردازید، استفاده از جوش شیرین است. در این راستا باید مقداری زعفران را با جوش شیرین در یک استکان کوچک پر از آب ترکیب کنید.

استفاده از جوش شیرین، یکی از راه های تشخیص زعفران اصل

در صورتی که رنگ مخلوط نهایی زرد باشد، می‌توانید نتیجه بگیرید که زعفران مورد نظر خالص و اصلی است. به وجود آمدن رنگ‌های قرمز و تیره، نشان‌دهنده زعفران تقلبی بوده که توصیه می‌کنیم به دلیل احتمال وجود ترکیبات و مواد شیمیایی، از آن استفاده نکنید.

۴- لمس با انگشتان

روش دیگر برای تشخیص اصل بودن زعفران، مالیدن رشته‌های زعفران بین انگشتان و لمس آن‌هاست. در این راستا باید چند دقیقه زعفران‌ها را در آب سرد خیس کنید. سپس یک جفت رشته را از آب خارج کرده و بین انگشتان خود قرار دهید. با انگشت رشته‌ها را مالش داده و به آن‌ها فشار وارد کنید. در صورتی که رشته‌ها در اثر این فشار از هم پاشیده و یا به هر صورتی تغییر حالت دهند، نشان‌دهنده این است که با زعفران تقلبی و بی‌کیفیت روبه‌رو هستید.

در صورتی که زعفران مرغوب و اصلی باشد، به هیچ عنوان تارهای آن از یکدیگر جدا نخواهند شد. بر این اساس شما می‌توانید با لمس زعفران مرطوب شده، به راحتی از اصالت محصول اطمینان پیدا کنید. برای خرید کیلویی زعفران اصل با تضمین کیفیت بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

۵- رنگ و شکل محصول از دیگر راه های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

از دیگر روش‌های تشخیص زعفران اصل و تقلبی که این روزها کاربرد بسیار زیادی دارد، رنگ و شکل رشته‌های زعفران است. زعفران‌های اصلی حالت چند شاخه داشته و شکل کلی آن‌ها به حالت شیپور است.

رنگ و شکل محصول از دیگر راه های تشخیص زعفران اصل از تقلبی

در صورتی که محصول فیک و تقلبی باشد، حالت چند شاخه نداشته و شما نمی‌توانید مدل شیپوری در آن مشاهده کنید. رشته‌های زعفران اصلی به رنگ قرمز تیره بوده و رنگ زرد بسیار کمی دارند. در محصولات تقلبی و فیک معمولا نمی‌توانیم چنین رنگی را ببینیم.

۶- بسته بندی محصول

بسته بندی زعفران هم می‌تواند یکی دیگر از روش های تشخیص زعفران اصل و تقلبی باشد. برای اینکه تازگی و طراوت زعفران اصلی به بهترین نحو ممکن حفظ شود، باید آن را در محیط خنک و ظرف در بسته و همچنین به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. بر این اساس بسته‌بندی‌هایی که برای زعفران انتخاب می‌شوند، هواگیر بوده و اجازه ورود نور را نمی‌دهند. در صورتی که برای محصول مورد نظر از چنین بسته‌بندی استفاده نشده باشد، می‌توانید در اصالت کالا شک کنید.

سخن پایانی

وجود خواص متعدد در زعفران و ارزش اقتصادی بالای آن، باعث شده تا سودجویان اقدام به تقلب در تولید این محصول بکنند. بدیهی است که همه خریداران تمایل دارند در ازای پرداخت هزینه، محصول باکیفیتی را به دست آورند. به همین دلیل باید اطلاعات و آگاهی خود را درباره روش های تشخیص زعفران اصل از تقلبی افزایش دهید. در بخش‌های قبلی چند نمونه از کاربردی‌ترین و بهترین روش‌های موجود در این زمینه را معرفی کردیم تا در مواقع مورد نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

بسته بندی زعفران باید به چه صورتی انجام شود؟

در بهترین حالت زعفران باید در بسته‌بندی‌های هواگیر که مانع ورود نور خورشید هستند قرار بگیرد. این بسته‌بندی‌های باید در جای خنک نگهداری شوند تا طراوت و تازگی محصول به صورت کامل حفظ شود.

تشخیص زعفران از طریق لمس با انگشتان به چه صورتی انجام می‌شود؟

برای استفاده از این روش باید در ابتدا زعفران را در آب سرد مرطوب کرده و سپس بین انگشتان خود قرار دهید و با مالش آن‌ها ساختار رشته‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

4.3/5 - (3 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست