سود زعفران برای اعصاب؛ درمان افسردگی و اضطراب با زعفران

خواص زعفران در طب سنتی امروزی بر کسی پوشیده نیست و می‌توان برای تقویت پوست، سیستم ایمنی و سیستم عصبی از آن استفاده کرد. در این مقاله از نوژن می‌خواهیم به بررسی سود زعفران برای اعصاب بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا زعفران برای درمان افسردگی و اضطراب مناسب است یا خیر؟ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

سود زعفران برای اعصاب؛ درمان افسردگی و اضطراب با زعفران

بهبود علائم افسردگی با مصرف زعفران

در بسیاری از منابع طب سنتی ذکر شده که زعفران دارای خاصیت نشاط آور است و می‌تواند علائم بیماری‌های روحی مانند افسردگی را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا مصرف مرتب زعفران به افزایش ترشح هورمون سروتونین در بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند اثرات شادی بخشی داشته باشد و عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی را از بین ببرد. برای خرید اینترنتی زعفران و اطلاع از قیمت آن بر روی لینک درج شده کلیک کنید. 

کم شدن استرس و اضطراب با مصرف زعفران

یکی دیگر از اثرات مثبت زعفران بر روی اعصاب، کم شدن استرس و اضطراب است که باعث می‌شود فرد احساس آرامش کرده و کمتر دچار اضطراب شود؛ زیرا زعفران دارای طبع گرمی است و می‌تواند سیستم عصبی را تنظیم کند. علاوه بر این، به دلیل تنظیم هورمون‌های ترشح شده در بدن، اثرات استرس محیطی را به خوبی از بین می‌برد و می‌تواند اضطراب را در سطوح پایین به خوبی کنترل کند. 

ایجاد آرامش در خواب

یکی دیگر از اثرات مثبت زعفران برای اعصاب، ایجاد آرامش در زمان خوابیدن است؛ زیرا کلاله زعفران هورمون‌های استرس‌زا را به خوبی کنترل کرده و کمک می‌کند که راحت‌تر به خواب بروید. بسیاری از پزشکان طب سنتی مصرف روزانه ۱۴ میلی گرم زعفران را برای تنظیم ساعت خواب توصیه کرده‌اند و حتی معتقدند که این ادویه جایگزین خوبی برای داروهای خواب آور است؛ با این حال هنوز تحقیقات رسمی این موضوع را ثابت نکرده‌اند و تنها گفته شده که مصرف زعفران می‌تواند به افزایش اثر داروهای خواب آور کمک کند. 

از بین بردن عوارض داروهای ضد اضطراب و افسردگی

افسردگی و اضطراب یا مصرف دارو برای کنترل آنها، معمولا عوارضی مانند کاهش یا افزایش ساعت خواب، کاهش اشتها، کاهش میل جنسی و غم و اندوه را به دنبال دارند. اما مصرف مرتب زعفران می‌تواند با افزایش ترشح هورمون دوپامین و سروتونین از این موضوع جلوگیری کرده و در افزایش اشتها یا تنظیم ساعت خواب موثر باشد. همچنین زعفران به بهبود تمرکز هم کمک زیادی خواهد کرد و می‌تواند بی‌حالی ناشی از مصرف داروها یا این بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. 

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر با مصرف زعفران

یکی دیگر از مزایای زعفران برای اعصاب، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و تقویت حافظه است. از آنجا که زعفران می‌تواند بر روی تمدد اعصاب و تنظیم ساعت خواب تاثیر زیادی بگذارد، تمرکز حواس را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و کمک می‌کند بتوانید چیزهای مختلف را به خوبی به خاطر بسپارید. همچنین باعث تقویت عملکرد مغز شده و از ابتلا به فراموشی در سنین بالا جلوگیری خواهد کرد. 

از بین بردن وسواس

یکی از بیماری‌های فکری و اضطرابی که افراد زیادی را درگیر خود کرده است، وسواس نام دارد. وسواس به دلیل هجوم بیش از حد افکار منفی درباره یک مسئله به وجود می‌آید و استرس بیش از حد آن را تحریک می‌کند. اما بو کردن و خوردن زعفران به دلیل خواص آرامبخشی که دارد، می‌تواند علائم وسواس را تا حد زیادی کاهش دهد. مواد معدنی موجود در زعفران برای می‌توانند افکار منفی را از ذهن شما دور کرده و به این ترتیب درمان خوبی برای وسواس باشند. 

نحوه مصرف زعفران برای اعصاب

اگر می‌خواهید از خواص زعفران برای اعصاب به خوبی بهره مند شوید، باید با نحوه مصرف آن آشنایی داشته باشید. به همین دلیل در این بخش تعدادی از بهترین دستورالعمل‌های مصرف زعفران برای اعصاب را بیان کرده‌ایم. 

دم کردن زعفران با آب جوش 

بهترین راه برای استفاده از خواص زعفران برای اعصاب، این است که زعفران را با آب جوش دم کنید. برای این کار باید رشته‌های زعفران را پودر کرده و  مقداری آب جوش بر روی آن بریزید. حال باید آن را بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید تا به خوبی دم بکشد و سپس میل کنید. با خواندن مقاله روش های دم کردن زعفران می‌توانید ترفندهای بیشتری را برای این موضوع یاد بگیرید. 

درست کردن دمنوش زعفران 

ترکیب زعفران با دیگر گیاهان مانند هل، زنجبیل و دارچین که دارای خاصیت آرامبخش هستند، می‌تواند به صورت معجزه آسایی بر روی سلامت روان شما اثرگذار باشد. شما باید یک دانه هل، مقدار زنجبیل و یک چوب دارچین را با چند رشته زعفران در داخل یک قوری ریخته و مقداری آب جوش بر روی آن‌ها بریزید. پس از حدود ده دقیقه قرار گرفتن بر روی شعله غیرمستقیم، آن را به صورت روزانه مصرف کنید. البته اگر طبع گرمی دارید، باید برای مصرف این دمنوش با پزشک خود مشورت کنید. 

مصرف گلبرگ و کلاله زعفران 

یکی دیگر از روش‌های مصرف زعفران برای اعصاب، مصرف کلاله زعفران و گلبرگ آن است. این قسمت‌ها به دلیل تازگی زیادی که دارند، مقدار زیادی مواد معدنی در خود جای داده‌اند و در نتیجه می‌توانند در مقایسه با دیگر بخش‌های زعفران تاثیر بیشتری داشته باشند. شما می‌توانید گلبرگ‌های خشک شده زعفران را به چای یا دمنوش‌های خود اضافه کرده یا از کلاله زعفران که بیشتر در زعفران سوپر نگین دیده می‌شود، استفاده کنید. 

مقدار مصرف زعفران برای افسردگی و اضطراب

اگر به دنبال درمان افسردگی و اضطراب با مصرف زعفران هستید، باید بدانید که روزانه تنها ۱۵ میلی گرم زعفران باید مصرف کنید؛ زیرا بیشتر شدن این مقدار می‌تواند اثرات سوئی بر روی شما داشته باشد. علاوه بر این، بیشتر از ۶۰ روز به صورت مداوم از گلبرگ‌ها یا رشته‌های زعفران استفاده نکنید؛ زیرا سطح ترشح هورمون‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و ممکن است آسیب زننده باشد. به طور کلی توصیه می‌شود که برای اطمینان از تداخل نداشتن زعفران با داروهای مصرفی، با پزشک خود مشورت کنید. 

سخن پایانی 

در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای اعصاب پرداختیم و گفتیم که آیا زعفران به درمان افسردگی و اصطراب کمک می‌کند یا خیر؟ همه خواصی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، در صورتی شامل حال شما می‌شوند که زعفران اصل و تازه مصرف کنید. به همین دلیل ما در فروشگاه زعفران نوژن، انواع مختلفی از تازه‌ترین زعفران‌ها را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید از خواص آن بهره مند شوید. 

سوالات متداول

آیا زعفران را می‌توان جایگزین داروهای ضد اضطراب و افسردگی کرد؟

خیر. مصرف زعفران تنها برای کمک به افزایش اثر این داروها مفید است و نمی‌تواند جایگزینی برای آن باشد.

آیا موارد حاد افسردگی و اضطراب با مصرف زعفران قابل درمان هستند؟

خیر. در چنین مواردی باید حتما تحت نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کنید؛ اما مصرف زعفران می‎تواند در تسریع فرایند درمانی موثر باشد.

لطفا امتیاز دهید
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست