روش های دم کردن زعفران (با آب جوش و یخ)

زعفران گیاهی ارزشمند است که در آشپزخانه ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته و از آن برای خوش طعم و عطر کردن غذاها به خصوص در زمان مهمانی‌ها استفاده می‌کنیم. برای داشتن زعفران بسیار رنگارنگ و معطر، ابتدا باید از کیفیت و اصالت محصول اطمینان حاصل کنید؛ سپس با روش‌های دم کردن آن آشنا شوید. اما آیا با روش اصلی دم کردن زعفران آشنایی دارید یا می‌دانید چگونه باید زعفران را دم کرد؟ اگر می‌خواهید بهترین زعفران دم کرده را تهیه کنید، با نوژن همراه باشید تا در این مطلب قدم به قدم روش دم کردن زعفران به شما آموزش بدهیم.

روشهای دم کردن زعفران با آبجوش و یخ

چطور زعفران را دم کنیم؟

قبل از اینکه به آموزش روش‌های دم کردن زعفران بپردازیم، ابتدا بهتر است با نحوه درست آسیاب کردن آن آشنا شویم؛ چرا که برای به دست آوردن بهترین نتیجه از زعفران دم کرده، مهم است که آن را با استفاده از هاون به خوبی آسیاب کنید. ساییدن زعفران به آزاد شدن سریع‌تر طعم و رنگ اصلی آن کمک زیادی می‌کند.

این صفحه را هم ببینید: قیمت زعفران امروز

پس از آسیاب کردن، می‌توانید از یکی از دو روش زیر برای دم کردن زعفران استفاده کنید:

روش دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش

محبوب‌ترین روش برای دم کردن زعفران با کیفیت بالا که می‌تواند خوش طعم‌ترین و معطرترین زعفران را به شما تحویل دهد، استفاده از آب جوش است. این روش بسیار رایج بوده و افراد زیادی برای دم کردن زعفران از آن استفاده می‌کنند؛ اما نکات کلیدی هم وجود دارند که رعایت آنها به شاداب‌تر شدن رنگ و طعم این ادویه کمک زیادی می‌کند. بنابراین مراحل زیر را برای دم کردن زعفران با آب جوش انجام دهید:

روش دم کردن زعفران با استفاده از آب جوش

مرحله ۱: آسیاب کردن: کار دم کردن زعفران را ابتدا با خرد کردن رشته‌های زعفران با استفاده از هاون سنتی یا آسیاب مدرن شروع کنید تا زعفران به یک پودر ریز تبدیل شود. دقت داشته باشید که برای انجام این کار، ظرف مورد استفاده حتما باید کاملا خشک باشد. همچنین بهتر است از هاون‌های فلزی استفاده نکرده یا با سرعت بالا کار آسیاب را انجام ندهید؛ زیرا این کار می‌تواند کیفیت زعفران دم‌کرده شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مرحله ۲: قرار دادن زعفران در ظرف مخصوص: زعفران مرغوب پودر شده را در ظرف مخصوص دم کردن زعفران قرار داده و مقدار مناسبی آب جوش، بسته به مقدار زعفران استفاده شده اضافه کنید.

مرحله ۳: دم کشیدن زعفران: ظرف حاوی زعفران و آب جوش را پوشانده و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مانند آماده کردن چای‌های گیاهی مختلف دم بکشد. این زمان به زعفران اجازه می‌دهد که استراحت کرده و طعم‌ها و رنگ‌های استثنایی خود را آزاد کند. برای به دست آوردن زعفرانی با طعم و کیفیت بهتر، حتی می‌توانید ظرف پوشیده شده را روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار آب قرار دهید تا زعفران بیشتر دم بکشد.

روش دم کردن زعفران با یخ

در این روش به جای استفاده از آب جوش، از یخ برای دم کردن زعفران استفاده می‌شود که کمی بیشتر از روش قبلی زمان می‌برد؛ به همین خاطر برای شرایط اضطراری مناسب نیست. اما اگر وقت کافی داشته باشید، دم کردن زعفران با یخ می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی را به شما نشان دهد. در ادامه هم مراحل انجام روش دم کردن زعفران با یخ آورده شده است که عبارت‌اند از:

روش دم کردن زعفران با یخ

مرحله ۱: پودر کردن زعفران: درست مثل روش قبلی اول باید مقدار مورد نظر زعفران را در ابزار مد نظر قرار داده و آن قدر آن را آسیاب کنید تا یک پودر ریز به دست بیاید. فراموش نکنید که استفاده از شکر در این مرحله ممکن است زمان دم کردن زعفران را بیشتر کند.

مرحله ۲: اضافه کردن یخ‌ ها: در این جا باید چند تکه یخ کوچک را به شکل مستقیم روی زعفران‌های ریز شده قرار دهید. این کار به زعفران شوک وارد خواهد کرد. دقت داشته باشید که در این مرحله باید مقدار یخ را با توجه به نیاز خود و مقدار زعفران تنظیم کنید.

مرحله ۳: ذوب شدن یخ‌ ها: اجازه دهید یخ در دمای اتاق به آرامی ذوب شود و همزمان رنگ‌های زیبای زعفران را آزاد کند. به علاوه با ذوب شدن یخ‌ها، طعم زعفران نیز تغییر خواهد کرد. وقتی یخ و زعفران با هم مخلوط شدند، کمی آب جوش به آن اضافه کنید یا اگر عجله دارید، می‌توانید به جای اینکه منتظر آب شدن یخ‌ها باشید، آب جوش را مستقیما روی یخ‌ها بریزید.

در نهایت می‌توانید با کمک این روش دم کردن زعفران همراه با اندکی صبر و حوصله یک زعفران خوش آب و رنگ و باکیفیت را برای غذاهای خود به دست اورید.

روش پیشنهادی سوم برای دم کردن زعفران

در بخش قبلی به معرفی ۲ روش از متداول‌ترین روش‌ها برای دم کردن زعفران پرداختیم. با این حال، یک دستورالعمل دیگر هم وجود دارد که توسط تیم آشپزهای حرفه‌ای کشف شده و نتایج استثنایی را به همراه خواهد داشت. مراحل انجام این روش عبارتند از:

روش پیشنهادی سوم برای دم کردن زعفران

  • مرحله ۱: رشته‌های زعفران را در ظرفی قرار داده و به مدت ۳ دقیقه روی اجاق گاز حرارت بدهید. مراقب باشید که زعفران را نسوزانید؛ چون این کار می‌تواند روی طعم و رنگ بدی به خود می‌گیرد.
  • مرحله ۲: بعد از خنک شدن زعفران، مقداری شکر به آن اضافه کرده و در یک هاون آسیاب کنید تا کاملا ریز شود.
  • مرحله ۳: آب جوش را به زعفران پودر شده اضافه کرده و روی حرارت مستقیم قرار دهید. اما به محض اینکه زعفران جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید.
  • مرحله ۴: در آخر باید مقداری یخ به ظرف اضافه کنید تا زعفران خنک شود.

این روش در واقع بهترین جنبه‌های دو روش قبلی را با هم ترکیب می‌کند تا زعفرانی با طعم و رنگ فوق‌العاده تولید کند.

سخن پایانی

روش دم کردن زعفران معمولا با استفاده از آب جوش و یخ است که ما در این مقاله به بررسی مراحل آن پرداختیم. علاوه بر این دو روش، یک دستورالعمل حرفه ای دیگر را هم برای دم کردن زعفران بیان کردیم. در صورتی که نیاز به خرید زعفران تازه و باکیفیت داشتید، می‌توانید با ما در نوژن تماس بگیرید. نوژن در زمینه فروش انواع زعفران به صورت حزئی و عمده فعالیت دارد.

زعفران قبل از دم کردن باید به چه شکلی باشد؟

قبل از دم کردن زعفران باید به خوبی با استفاده از هاون کوبیده شود تا طعم و رنگ آن زودتر آزاد شود.

چرا شکر را هنگام ساییدن زعفران اضافه می‌کنند؟

افزودن شکر هنگام ساییدن زعفران در واقع مدت‌زمان دم کردن زعفران را افزایش خواهد داد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست