آیا زعفران برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که خواص درمانی زیادی برای بیماری‌های مختلف یا پیشگیری از آنها دارد. اما یکی از سوالات مهم این است که آیا زعفران برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟ اگر شما هم به داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، تب و سرفه تمایل دارید و نمی‌خواهید قرص و شربت مصرف کنید، در این مقاله از نوژن همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

آیا زعفران برای درمان سرماخوردگی مناسب است؟

چرا زعفران برای سرماخوردگی مفید است؟

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که طبع گرمی دارد؛ در نتیجه می‌تواند سرما را از بدن شما خارج کرده و به عبارتی مانع از یخ کردن آن شود. مصرف منظم زعفران باعث خواهد شد که به طور کلی دمای بدن شما در فصل زمستان افزایش پیدا کرده و سوخت و ساز آن هم برای تامین گرما بیشتر شود؛ در نتیجه کمتر تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار خواهید گرفت. از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در زعفران هم باعث شده که سیستم ایمنی شما تقویت شود تا بتواند با عوامل ویروسی مبارزه نماید.

همچنین بخوانید: طبع زعفران سرد است یا گرم؟

آیا زعفران برای سرفه مضر است؟

یکی از مهمترین خواص زعفران، مربوط به خاصیت زعفران برای سرفه خشک است؛ زیرا مصرف این ادویه می‌تواند گلوی شما را نرم‌تر کرده و مخاط دهان را افزایش دهد. در نتیجه از ایجاد سرفه‌های خشک جلوگیری خواهد شد.

آیا زعفران برای سرفه مضر است؟

از سوی دیگر، زعفران یک منبع غنی از ویتامین C است. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که آیا زعفران برای شرفه خوب است یا نه؟ باید بگوییم که بسیار عالی است؛ زیرا دمنوش زعفران می‌تواند خلط گلو را از بین ببرد و به این ترتیب مانع از ایجاد سرفه شود.

آیا زعفران برای تب خوب است؟

تب یکی از نشانه‌های رایج در سرماخوردگی است که معمولا از راه‌های مختلفی برای برطرف کردن آن استفاده می‌شود. در صورتی که تب خیلی شدید نباشد، می‌توانید از زعفران هم برای کم کردن درجه حرارت بدن استفاده کنید. زیرا کروسین موجود در زعفران می‌تواند دمای بدن را پایین بیاورد و به کاهش تب کمک کند. دقت داشته باشید که برای پایین آوردن تب با استفاده از زعفران، نباید چای یا دمنوش آن را مصرف کنید؛ بلکه باید رسته‌های زعفران را با جوز هندی مخلوط کرده و این مخلوط را بر روی پیشانی بزنید تا تب کاهش پیدا کند. همچنین در مورد تب شدید هم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

آیا زعفران برای گلو درد بد است؟

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که آیا زعفران برای گلو درد بد است؟ این تصور به این دلیل ایجاد شده که زعفران مزه تلخی دارد و ممکن است قدری در گلو احساس گس بودن را ایجاد کند؛ اما باید بدانید که طبع گرم زعفران برای گلو درد بسیار خوب است و می‌تواند با از بین بردن خلط، راه گلو را باز کند.

آیا زعفران برای گلو درد بد است؟

همچنین خاصیت آنتی اکسیدن و ضد التهابی آن هم برای مبارزه با عفونت‌ها در این ناحیه بسیار مناسب است.

چگونگی مصرف زعفران برای بهبود سرماخوردگی

اگر می‌خواهید از خواص زعفران برای سرماخوردگی استفاده کنید، باید بدانید که چگونه آن را مصرف کنید؟ برای استفاده از این خواص راه‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

چگونگی مصرف زعفران برای بهبود سرماخوردگی

  • تهیه دمنوش زعفران

بهترین راه برای بهبود گلودرد یا سرفه، تهیه دمنوش زعفران است؛ برای این کار باید چند رشته زعفران تازه را با یک لیوان آب، مقدار هل، دارچین و زنجبیل بر روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. پس از حدود ۵ دقیقه، می‌توانید این دمنوش را میل کنید؛ در صورت تمایل، می‌توانید مقداری نبات هم بر روی آن بریزید.

  • تهیه چای زعفران

اگر به چای علاقه دارید، می‌توانید مقداری چای سیاه را با چند رشته زعفران و یک لیوان آب جوش در قوری بریزید تا دم بکشد. بهتر است برای طعم گرفتن این ترکیب از مخلفاتی مانند زنجبیل، داریچن، هل، گل محمدی یا حتی گلبرگ‌های زعفران هم استفاده کنید. چای زعفران یک ترکیب عالی با خواص ضد التهابی فراوان است که تاثیر زیادی بر روی بهبود گلو درد دارد.

  • ترکیب شیر و زعفران

یک لیوان شیر را گرم کرده و سپس چند رشته زعفران تازه به آن اضافه کنید. در صورت تمایل، می‌توانید قدری عسل هم به این ترکیب اضافه کنید تا خلط گلو از بین برود و سرفه هم بهبود پیدا کند. ترکیب شیر و زعفران یک منبع سرشار از کلسیم و پروتئین است که روند بهبودی شما را سریع‌تر خواهد کرد.

سخن پایانی

زعفران یکی از بهترین ادویه‌ها برای بهبود علائم سرماخوردگی است که می‌تواند به عنوان یک عامل تسریع کننده در از بین رفتن علائم، ایفای نقش کند. در این مقاله به طور کامل به بررسی خواص زعفران برای درمان سرماخوردگی و از بین بردن علائم آن مانند تب، سرفه و گلو درد پرداختیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت زعفران امروز و خرید انواع زعفران تازه با ما در نوژن تماس بگیرید.

آیا خوردن زعفران را می‌توان جایگزین داروی سرماخوردگی کرد؟

خیر. زیرا زعفران قدرت درمان سرماخوردگی را ندارد و تنها می‌تواند شدت علائم آن مانند گلو درد یا سرفه را کاهش دهد. همچنین به کاهش التهاب در بدن و مقابله با ویروس‌ها کمک خواهد کرد.

آیا خوردن زعفران برای تب شدید مفید است؟

خیر. در زمانی که تب شدید دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و از خوردن خودسرانه زعفران خودداری نمایید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست