طبع زعفران سرد است یا گرم؟

یکی از چاشنی‌هایی که اغلب ما ایرانی‌ها در غذاهای خود از آن استفاده می‌کنیم، زعفران است؛ چراکه این گیاه قرمزرنگ با طعم و عطر بی‌نظیر خود، غذاهای ما را خوشمزه‌تر می‌کند. اما برای داشتن یک رژیم غذایی سالم‌تر، باید بدانیم که طبع زعفران سرد است یا گرم؟ در این مقاله از نوژن با بررسی طبع زعفران به شما می‌گوییم که میزان مصرف این ادویه در طول روز باید تا چه اندازه باشد.

طبع زعفران سرد است یا گرم

آیا طبع زعفران سرد است یا گرم؟

از نظر مزاج‌شناسی و طب سنتی، هر گیاه غذایی و دارویی در یکی از چهار گروه خشک، تر، سرد و گرم طبقه‌بندی می‌شود. با توجه به این موضوع اگر بخواهیم به این سوال که طبع زعفران سرد است یا گرم؟ پاسخ بدهیم باید بگوییم که این گیاه دارویی و چاشنی معروف ایرانی، دارای طبع گرم و خشک است؛ بنابراین مصرف زیاد آن به کسانی که خود طبع گرمی دارند، توصیه نمی‌شود. زعفران با توجه به طبع گرم و خشکی که دارد، بیشتر به افراد با مزاج سرد پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید برای خرید زعفران بسته بندی و استفاده از مزایای این ادویه، با ما در نوژن تماس بگیرید.

استفاده از زعفران در طب سنتی

به جز استفاده از زعفران به‌عنوان ادویه و رنگ و بودادن به غذاها، این ادویه، خواص دارویی و درمانی زیادی دارد و در طب سنتی نیز برای درمان اختلالات زیادی از آن استفاده می‌شود. بر اساس کتب طب قدیمی، زعفران از نظر گرمی، رتبه دو و از دید درجه خشکی، در رتبه یک قرار دارد. در این دسته‌بندی، رتبه یک گرمی شامل مواد غذایی شده و رتبه دو بیشتر به گیاهان دارویی مربوط می‌شود. درجه سه گرمی مواد غذایی به شکلی است که استفاده زیاد آن‌ها موجب بیماری می‌شود؛ اما درجه چهار در دسته سموم قرار گرفته و خوردن آن باعث مسمومیت خواهد شد.

استفاده از زعفران در طب سنتی

با توجه به این مسئله از نظر طب سنتی مصرف زعفران نشاط‌آور بوده، می‌تواند نفوذ مواد غذایی و داروها را به بدن افزایش داده و قلب را تقویت کند؛ بنابراین افرادی که بیماری قلبی و یا ناراحتی‌هایی مانند افسردگی دارند، می‌توانند به خاطر طبع گرم زعفران از آن استفاده کنند.

طبع گل زعفران چیست؟

گل زعفران هم مانند رشته‌های زعفران دارای طبع گرم و خشک است؛ در نتیجه در درمان بیماری‌های مختلف تاثیرگذار خواهد بود. این گیاه با توجه به درجه خشکی که دارد، یک ماده مفید برای از بین بردن مواد سمی و بلغمی بدن خواهد بود. به همین علت پزشکان سنتی همیشه توصیه می‌کنند که این گیاه را به صورت دم‌کرده با مواد غذایی سردمزاج مصرف کنید. همچنین افراد چاقی که طبع سردی دارند، بهتر است به طور منظم از زعفران استفاده کنند.

معرفی طبع انواع زعفران

بعد از فهمیدن این موضوع که طبع زعفران سرد است یا گرم؟ این سوال پیش می‌آید که همه انواع زعفران طبع گرم و خشک دارند یا اینکه مزاج هر نوع با نوع دیگر تفاوت دارد؟

معرفی طبع انواع زعفران

در جواب باید گفت که همه انواع زعفران مثل زعفران نگین، سوپر نگین، سرگل، پوشال و … طبع گرمی دارند و شما می‌توانید از هر نوع زعفران به‌عنوان داروی گیاهی استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت زعفران امروز و خرید أنواع زعفران از تولیدکننده می‌توانید با ما در نوژن تماس بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که طبع زعفران سرد است یا گرم؟ دریافتیم که زعفران یک گیاه با طبع گرم و خشک است و استفاده از آن فواید زیادی برای ما دارد. البته باید توجه داشت که هیچ‌کس نباید در مصرف زعفران یا هر ماده غذایی دیگری حتی اگر فواید زیادی داشته باشد زیاده‌روی کند. شما می‌توانید انواع زعفران را به صورت گرمی، مثقالی یا کیلویی از ما در نوژن خریداری کرده و این محصولات را با بهترین قیمت، در هر جای ایران که هستید، تحویل بگیرید.

آیا مصرف زعفران برای افراد بلغمی مضر است؟

زعفران طبع گرمی دارد؛ به همین خاطر مصرف آن برای افراد بلغمی هیچ ضرری نداشته و حتی توصیه می‌شود حتماً از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنند‌.

استفاده از زعفران می‌تواند باعث مسمومیت شود؟

بله مصرف بیشتر اندازه گیاه زعفران در طول شبانه‌روز می‌تواند منجر به مسمومیت‌های بسیار خطرناکی شود.

آیا مصرف زعفران می‌تواند مشکلات تنفسی را هم برطرف کند؟

بله، یکی از خواص مهم زعفران رفع سرفه و کمک به درمان برونشیت است.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست