طرز استفاده از گلبرگ زعفران

با وجود خواص زیادی که زعفران دارد، بسیاری از ما با طرز مصرف آن آشنا نیستیم و تنها کاری که می‎‌کنیم، رشته‌های دم کرده زعفران را در غذا میریزیم. اما باید بدانید که به جز رشته‌های قرمزرنگ زعفران، می‌توان از قسمت‌های دیگر این گیاه ارزشمند هم استفاده کرد. در این مقاله از نوژن می‌خواهیم طرز استفاده از گلبرگ زعفران را برای شما بیان کرده و نحوه تهیه دمنوش با استفاده از گل‌های زعفران را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران

یکی از رایجترین شیوه‌های استفاده از گلبرگ زعفران، تهیه دمنوش از آن است؛ معمولا گلبرگ‌ها را خشک کرده و از آن برای دمنوش استفاده می‌کنند. در ادامه طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران را به شیوه‌های مختلف برای شما بیان کرده‌ایم.

طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران

  • طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران با هل و دارچین

برای این کار شما نیاز به حدود ۳ قاشق غذاخوری گلبرگ زعفران، یک عدد هل، یک چوب دارچین و مقداری نبات دارید. در ابتدا باید کتری را از آب پر کرده و آب را به جوش بیاورید؛ حال به جز نبات، همه مواد را در داخل یک قوری ریخته و آب جوش را روی آن بریزید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کرده و دمنوش را از صافی عبور دهید. حال نبات را اضافه کرده و دمنوش گلبرگ زعفران را میل کنید.

  • طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران با گل محمدی

اگر می‌خواهید که دمنوش شما بویی عالی پیدا کرده و برای مهمانی‌ها مناسب باشد، مقداری از گلبرگ‌های خشک شده زعفران و غنچه گل محمدی را در یک ظرف ریخته و آب جوش را بر روی آن بریزید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس دمنوش را از صافی عبور دهید. در صورت تمایل می‌توانید مقدار کنی نبات را در داخل دمنوش بریزید و سپس به صورت داغ میل کنید. البته در صورتی که غنچه گل محمدی ندارید، می‌توانید از گلاب هم استفاده کنید.

  • طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران با عسل

اگر دوست دارید برای تهیه دمنوش گلبرگ زعفران از یک شیرین کنده طبیعی استفاده کنید، عسل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای تهیه این دمنوش، باید مقداری از گلبرگ‌های خشک شده زعفران را در قوری ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. این ظرف را بر روی حرارت غیر مستقیم (مثلا بر روی کتری حاوی آب جوش) قرار دهید. حال هر ۵ دقیقه یک بار، مقدار دیگری آب جوش را به دمنوش اضافه کرده و این کار را تا ۳۰ دقیقه بعد ادامه دهید. پس از آماده شدن دمنوش، آن را داخل لیوان ریخته و عسل را در آن حل کنید.

همچنین بخوانید: مزایا و معایب دمنوش زعفران برای قاعدگی

طرز تهیه مربا با استفاده از گلبرگ زعفران

اگر می‌خواهید روش جدیدی را برای استفاده از گلبرگ زعفران امتحان کنید، پیشنهاد ما به شما تهیه کردن مربا از این گیاه است. برای این کار ابتدا باید گلبرگ‌های خشک شده را با استفاده از مقداری رشته‌های زعفران دم کنید تا هم رنگ بهتری داشته باشند و هم تلخی آنها کمتر شود. حال بر روی این مخلوط، مقداری آب جوش بریزید و سپس شکر را اضافه کنید.

طرز تهیه مربا با استفاده از گلبرگ زعفران

دقت داشته باشید که مقدار شکر اضافه شده، باید ۱.۵ تا ۲ برابر مواد مخلوط شده باشد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید، باید چند تکه چوب دارچین در آن بیندازید تا طعم و بوی بهتری پیدا کند. توصیه ما این است که مربای گلبرگ زعفران را ابتدا در حجم کم درست کنید تا در صورتی که با ذائقه شما تناسب ندارد، مواد مصرفی شما هدر نروند.

طرز تهیه پودر گلبرگ زعفران

یکی دیگر از روش‌های استفاده از گلبرگ زعفران، تهیه پودر آن است؛ از این پودر می‌توانید برای طعم گرفتن غذاها، خورش‌ها یا حتی در شربت و چای استفاده کنید. برای تهیه این پودر، باید گلبرگ‌های زعفران را خشک کرده و سپس با استفاده از مقداری زعفران، آن را بسابید. این پودر قبل استفاده در انواع غذاهاست و می‌تواند برای تهیه دمنوش هم استفاده شود.

اگر این سوال برایتان پیش آمده که چگونه گلبرگ زعفران را خشک کنیم؟ می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

طرز تهیه پودر گلبرگ زعفران

  • گلبرگ‌ها را در مکانی به دور از گرد و غبار قرار دهید.
  • یک پارچه تمیز و ترجیحا سفید را بر روی زمیت پهن کنید.
  • گلبرگ‌ها را به طور کامل بر روی پارچه پخش کرده و مواطب باشید که بر روی هم نباشند.
  • چند روز صبر کنید تا گلبرگ‌ها به صورت طبیعی خشک شوند.
  • هر روز قدری آنها را جابجا کنید تا هوای کافی به قسمت‌های مختلف برسد و به صورت یکسان خشک شوند.

طرز استفاده از گلبرگ زعفران برای پوست

یکی از اصلیترین خواص گلبرگ زعفران، روشن سازی و شفافیت پوست است؛ اما باید طرز استفاده از گلبرگ زعفران برای پوست را بدانید. در ادامه چند ماسک عالی که با استفاده از گلبرگ زعفران درست شده و برای پوست مفید هستند، به شما آموزش می‌دهیم.

طرز استفاده از گلبرگ زعفران برای پوست

  • ماسک گلبرگ زعفران و شیر: برای تهیه این ماسک، پودر گلبرگ زعفران را با شیر مخلوط کرده و حدود ۳۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید. سپس آن را بشویید.
  • ماسک گلبرگ زعفران و آلوئه ورا: برای تهیه این ماسک، ژل آلوئه ورا را با ترکیب پودر زعفران و شیر مخلوط کرده و بر روی صورت بمالید. پس از خشک شدن، صورت خود را با آب سرد بشویید.
  • ماسک زعفران و ریحان: برای تهیه این ماسک، پودر گلبرگ زعفران را با برگ ریحان تازه بکوبید تا یک خمیر به دست آید. این خمیر را ۱۰ دقیقه بر روی پوست بگذارید و برای از بین بردن جوش‌ها از آن استفاده کنید.
  • ماسک برگ زعفران و ماست: برای تهیه این ماسک، مقدار پودر گلبرگ زعفران، ماست و رشته‌های زعفران را با هم مخلوط کرده و یک قاشق آب لیمو در آن بریزید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی صورت قرار داده و سپس بشویید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل طرز تهیه دمنوش گلبرگ زعفران را بیان کرده و پیشنهادهای مختلفی را به شما ارائه دادیم. همچنین طرز استفاده از گلبرگ زعفران برای پوست را هم به شما معرفی کرده و تعدادی ماسک مناسب را آموزش دادیم. در نهایت هم این سوال را پاسخ دادیم که چگونه گلبرگ زعفران را خشک کنیم و پودر آن را تهیه نماییم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت زعفران امروز یا خرید گلبرگ تازه زعفران، با ما در نوژن تماس بگیرید.

آیا گل زعفران سمی است؟

خیر. گلبرگ زعفران هیچگونه سمیتی ندارد و می‌توانید از آن با خیال راحت در انواع دمنوش، غذا یا ماسک‌های پوستی استفاده کنید.

خواص دمنوش گلبرگ زعفران چیست؟

از مهمترین خواص دمنوش گلبرگ زعفران می‌توان به اثرات ضد اسپاسم، بهبود سندروم پیش از قاعدگی، بهبود افسردگی و درد، تقویبت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرفه اشاره کرد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست