خواص زعفران برای قلب

یکی از اندام‌های بدن که به شدت تحت‌تاثیر زعفران قرار دارد، قلب است؛ اما در این جا این سوال پیش می‌آید که زعفران چگونه عملکرد قلب و سیستم عروقی بدن را تغییر می‌دهد؟ در این مقاله از نوژن به بررسی خواص زعفران برای قلب و تاثیر آن بر جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی خواهیم پرداخت.

خواص زعفران برای قلب

خواص زعفران چگونه به سلامت قلب کمک می‌ کنند؟

یک باور عمومی نسبتاً قدیمی وجود دارد که استفاده از زعفران به طور مداوم، باعث تپش قلب و در نهایت آسیب به آن می‌شود. اما در طی مطالعات مختلفی که انجام شد، این باور به طورکلی رد شده است. در توضیحات بیشتر می‌توان گفت که زعفران دارای ترکیبات بسیار مفید و مؤثری مثل پتاسیم، مس، کلسیم، منگنز، روی، آهن، منیزیم، ویتامین آ، اسیدفولیک، ویتامین سی، ریبوفلاوین، نیاسین و … است؛ این مواد از جمله ترکیباتی هستند که قلب برای حفظ سلامت خود به آن‌ها نیاز دارد.

در کل زعفران خواص متنوعی برای قلب دارد که عبارت‌اند از:

تاثیر زعفران بر کم کردن فشار خون و بهبود جریان خون

کم کردن فشار خون

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف زعفران تنها در یک دوره کوتاه می‌تواند با شل کردن رگ‌های خونی به شکلی قابل‌توجه منجر به کاهش فشارخون سیستولیک، یعنی بالاترین عدد در اندازه‌گیری فشارخون شود. این توصیه مهم پزشکی در واقع از آزمایشی که محققان بر روی تعدادی موش انجام دادند، به دست آمد. در طی این فرایند به دو گروه موش‌های دارای بیماری فشار خون و موش‌های دارای فشار خون عادی، مقادیر متفاوتی از کروسین و سافرانال (از ترکیبات سازنده زعفران) تزریق شد. در نهایت موش‌های هر دو گروه با افت فشار روبه رو شده و آنها به این نتیجه رسیدند که زعفران سبب کاهش فشار خون خواهد شد. برای آشنایی با عناصر تشکیل دهنده زعفران بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

بهبود جریان خون

جریان خون سالم برای عملکرد مطلوب قلب و عروق بدن حیاتی است. زعفران با ترکیبات خود می‌تواند جریان خون را تقویت کرده، رگ‌های خونی را گشاد کند و گردش خون را بهبود بخشد؛ در نتیجه از سلامت عمومی قلب حمایت می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش خواهد داد.

تاثیر زعفران بر قلب

کاهش سطح کلسترول خون

وجود ترکیب کروستین در زعفران که یک آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید طبیعی است، می‌تواند از تجمع کلسترول، تری گلیسیرید و دیگر چربی‌های مضر در قلب و رگ‌های عروقی جلوگیری کرده و احتمال رخداد سکته را کاهش دهد. گرفتگی رگ‌های قلبی نیز می‌تواند از مشکلات جدی باشد که اگر پاک‌سازی نشوند، ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد؛ بنابراین، اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش سطح کلسترول خود و تقویت رگ‌های عروقی هستید، زعفران ارزش امتحان کردن را دارد. فقط بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، تا با برخی داروها تداخل پیدا نکند.

خواص ضد التهابی، مهم ترین خاصیت زعفران برای قلب

التهاب در حقیقت یکی از مکانیسم‌های دفاعی سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله در برابر عوامل مخرب خارجی و داخلی است. اما باید بدانید که گاهی اوقات التهابات می‌توانند با ایجاد بیماری‌های مختلف مثل بیماری قلبی ما را بکشند. زعفران می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده و با کنترل فعالیت‌های التهابی، مانع از اختلال در عملکرد قلب شود. برای اطلاع از قیمت زعفران امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

جلوگیری از گرفتگی عروق قلبی

برای اینکه از گرفتگی عروق قلبی جلوگیری شده و بتوان از حمله قلبی پیشگیری کرد، توصیه می‌شود که زعفران را به صورت شربت و ترکیب با مواد دیگر مصرف کنید. برای مثال شربت گلاب و زعفران یا زعفران و آب کرفس گزینه بسیار خوبی برای بهبود این موارد است. البته باز هم مشورت با پزشک برای جلوگیری از ایجاد خطرات بیشتر، توصیه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای قلب پرداختیم و گفتیم کهاین ماده غذایی می‌تواند در تنظیم سطح کلسترول و فشارخون، کاهش استرس اکسیداتیو در بدن و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی، تأثیر مهمی داشته باشد. با این حال بهتر است قبل از مصرف روزانه آن برای درمان مشکلات قلبی خود حتماً با پزشک مشورت کنید. نوژن یکی از عرضه کنندگان مستقیم انواع زعفران در ایران است و محصولات را باکیفیت را بدون واسطه به بازار عرضه می‌کند.

زعفران چه تأثیری بر قلب دارد؟

زعفران خطر ابتلا به اختلالات قلبی عروقی مانند آریتمی، هیپرتروفی، فشارخون بالا و گرفتگی رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

آیا زعفران باعث افزایش پلاکت خون می‌شود؟

مصرف زعفران ممکن برخی از پارامترهای خونی مانند گلبول‌های قرمز، هموگلوبین، هماتوکریت و پلاکت‌ها را اندکی کاهش دهد.

4.3/5 - (3 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست