معرفی عناصر تشکیل دهنده زعفران

زعفران یکی از ادویه‌های پرارزش از نظر غذایی و دارویی است که در بسیاری از غذا‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما عناصر موجود در زعفران چیست که باعث می‌شود این ماده تا این حد ارزشمند شده و قیمت بالایی داشته باشد؟ با ما در این مقاله از نوژن همراه باشید تا به بررسی عناصر تشکیل دهنده زعفران بپردازیم و بگوییم که چه چیزی باعث ارزش یافتن این ادویه شده است؟

معرفی عناصر تشکیل دهنده زعفران

کروسین، عامل اصلی در رنگ دهی زعفران

یکی از عناصر تشکیل دهنده زعفران کروسین است که به عنوان عامل اصلی در ایجاد رنگ قرمز کلاله‌ها و پس دادن رنگ در آب شناخته می‌شود. بررسی‌ها بر روی رشته‌های زعفران نشان داده اند که کروسین می‌تواند در آب حل شود و هرچه زعفران مرغوب‌تر باشد، این قدرت حل شوندگی هم بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این، کروسین در بسیاری از دارو‌ها، لوازم آرایشی، وسایل بهداشتی و مواد غذایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کروسین یکی از ترکیباتی است که در دارو‌های مقابله با سرطان و افسردگی هم یافت می‌شود.

معرفی عناصر تشکیل دهنده زعفران

پیکروکروسین، عامل اصلی طعم زعفران

اگر می‌خواهید بدانید که طعم نسبتا تلخ رشته‌های زعفران به چه دلیل است، باید پیکروکروسین را بشناسید. پیکروکروسین یکی از عناصر موجود در زعفران است که در کلاله تازه ۴ درصد سهم دارد؛ اما با خشک کردن رشته‌ها، این مقدار کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که طعم کلاله تازه در مقایسه با رشته‌های خشک شده زعفران، حالت تلخ‌تری دارد. این ماده دارای خواص دارویی هم هست و می‌تواند به هضم بهتر غذا کمک کند؛ همچنین در تعادل یافتن انسولین اثر مثبت داشته و ضد افسردگی است.

سافرانال، عامل اصلی عطر خوش زعفران

از دیگر عناصر موجود در زعفران می‌توان به سافرانال اشاره کرد که به عنوان عامل اصلی در ایجاد بوی خوب زعفران شناخته می‌شود. باید بدانید که سافرانال به طور طبیعی به مقدار بسیار کمی‌ در زعفران تازه وجود دارد؛ اما زمانی که زعفران خشک می‌شود، پیکروکروسین تجزیه شده و به سافرانال تبدیل خواهد شد. به همین دلیل است که بوی زعفران‌های خشک شده در مقایسه با کلاله‌های تازه بسیار بیشتر است. برای مثال زعفران نگین اتویی که با استفاده از روش‌های استاندارد خشک می‌شود، عطر بسیار بهتری در مقایسه با دیگر انواع زعفران دارد. برای اطلاع از قیمت روز زعفران نگین بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

ترکیبات معدنی و مفید در زعفران

علاوه بر عناصر تشکیل دهنده زعفران که خواص فیزیکی و غذایی آن را به وجود می‌آورند، برخی از عناصر موجود در زعفران هم هستند که خواص دارویی دارند و برای سلامتی مفید هستند. در ادامه به برخی از مهمترین ترکیبات معدنی موجود در زعفران اشاره می‌کنیم.

ترکیبات معدنی و مفید در زعفران

  • کلسیم که باعث ایجاد آرامش اعصاب با زعفران و بهبود سیستم ایمنی می‌شود.
  • پتاسیم که به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند.
  • مس که باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها با مصرف زعفران خواهد شد.
  • آهن که به خونسازی کمک می‌کند.
  • انواع آنتی اکسیدان‌ها که به بهبود سلامت قلب و جلوگیری از گرفتگی عروق کمک می‌کند.
  • لیکوپن که به بهبود سلامت قلب و پوست کمک زیادی می‌کند.
  • بتاکاروتن که در بدن به ویتامین A تبدیل شده و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.
  • آگزانتین که به بهبود بیماری‌های چشمی‌ مانند آب مروارید کمک می‌کند.

دیگر عناصر موجود در زعفران

علاوه بر عناصر معدنی و ترکیباتی که خواص اصلی زعفران را ایجاد می‌کنند، مواد دیگری هم در این ماده غذایی وجود دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیگر عناصر موجود در زعفران

  • حدود ۱۴ تا ۱۶ درصد آب
  • ۱۱ تا ۱۳ درصد نیتروژن
  • ۴۱ تا ۴۴ درصد عصاره‌های محلول
  • ۱۲ تا ۱۵ درصد فیبر‌ها
  • ۴ تا ۵ درصد قند
  • ۴ تا ۶ درصد روغن‌های فرار

سخن پایانی

در این مقاله از زعفران نوژن به بررسی عناصر تشکیل دهنده زعفران پرداخته و خواص هریک از آن‌ها را بررسی کردیم. ما در نوژن به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان و فروشندگان انواع زعفران در ایران فعالیت داریم که این محصولات را به صورت بدون واسطه به شما ارائه می‌دهیم. برای استعلام قیمت امروز زعفران درجه یک به صورت گرمی‌، مثقالی یا عمده می‌توانید با ما تماس بگیرید.

چرا زعفران خشک را باید در بسته بندی محکم یا ظرف دربسته نگهداری کرد؟

زیرا عناصر تشکیل دهنده زعفران در برابر نور و هوا آسیب پذیر هستند و خیلی سریع تجزیه می‌شوند؛ به همین دلیل برای حفظ کیفیت، نیاز است که بسته بندی زعفران محکم بوده و رشته‌ها در ظرف در بسته نگهداری شوند.

نحوه خشک کردن زعفران در مقدار عناصر موجود در آن اثر دارد؟

بله. زیرا خشک کردن زعفران باعث تجزیه عناصر تشکیل دهنده خواهد شد و می‌تواند خواص، طعم، عطر یا رنگ آن را عوض کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست