زعفران سرگل چیست؟ بررسی مشخصات و کاربرد

یکی از بهترین و ممتازترین انواع زعفران، زعفران سرگل است که در سراسر جهان شهرت دارد و به عنوان زعفران صادراتی شناخته می‌شود. این نوع زعفران فقط به خاطر اینکه از کلاله‌های قرمزرنگ گل زعفران تشکیل شده، در گروه تمام قرمز قرار گرفته و کیفیت بالایی دارد. در این مقاله از نوژن می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که زعفران سرگل چیست و انواع و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم.

بررسی انواع و ویژگی های زعفران سرگل

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از زعفران‌های تمام‌قرمز و خالص، از پاک کردن زعفران دسته یا دختر پیچ به دست می‌آید. این زعفران از کلاله‌های قرمز رنگی تشکیل شده که قبل از خشک شدن بریده و جدا شده‌اند. سرگل در ایران با نام‌های دیگری مانند سر ریشه و سر قلم نیز شناخته می‌شود. این زعفران کاملاً قرمز بوده و هیچ نشانی از قسمت‌های سفیدرنگ در آن دیده نمی‌شود. سرگل همچنین می‌تواند شامل ذرات شکسته نیز باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت زعفران سرگل امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

زعفران سر گل شکسته چیست؟

زعفران سر گل بر اساس عوامل مختلفی مانند ضخامت کلاله‌ها، رشته های چسبیده و همچنین حجم کلاله‌های شکسته در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که یکی از آن‌ها زعفران سر گل شکسته است. این نوع زعفران عطر و طعمی مشابه با زعفران سرگل داشته و قدرت رنگ‌دهی بسیار بالایی هم دارد. با این حال تفاوت این دو نوع، در قسمت کلاله‌ها است. ظاهر زعفران سرگل شکسته به‌صورت کلاله‌های قرمزرنگ خرد یا شکسته شده است که در طی مراحل مختلف مثل پاک کردن یا خشک کردن، به جایی خورده و شکسته شده‌اند. همین تفاوت ظاهری کوچک نیز سبب شده تا زعفران شکسته سرگل در مقایسه با بقیه از قیمت کمتری برخوردار باشد.

علت نام‌گذاری زعفران سرگل چیست؟

علت نام‌گذاری زعفران سرگل چیست؟

سرگل در لغت به معنای “بالای گل” است. در روند تولید زعفران سرگل حتماً باید قسمت بالایی گل از خامه زعفران جدا شده و تنها کلاله‌های قرمزرنگ برای خشک شدن آماده شوند؛ بنابراین علت نام‌گذاری این نوع زعفران را می‌توان همین موضوع دانست‌. برای خرید زعفران سرگل در اصفهان با بهترین قیمت می‌توانید با ما در نوژن تماس بگیرید.

انواع درجه بندی زعفران سرگل

زعفران سر گل در ۳ گروه مختلف طبقه بندی می‌شود که عبارتند از:

درجه بندی زعفران سرگل

  • زعفران سرگل صادراتی که با درصد خلوص ۱۰۰ درصد و بدون رشته‌های شکسته تولید شده و رشته‌هایی کاملا قرمزرنگ دارد.
  • زعفران سرگل ممتاز یا درجه ۲ که قدری رشته‌های شکسته در آن دیده می‌شود و کیفیت معمولی دارد.
  • زعفران سرگل درجه سه که معمولا رشته‌های شکسته بیشتری داشته و ناخالصی‌های زرد و سفید در آن دیده می‌شود.

مشخصات زعفران سرگل چیست؟

در این نوع زعفران رشته‌های ضخیم و خوش‌رنگ کاملاً به‌صورت جدا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. از دیگر خصوصیات زعفران سرگل می‌توان به رنگ‌دهی بالای آن نسبت به انواع دیگر زعفران حتی زعفران نگین اشاره کرد که چیزی حدود ۲۱۰ تا ۲۷۰ واحد است. رشته‌های سرگل به‌صورت یک‌دست قرمز هستند و در آنها هیچ اثری از بخش زردرنگ یا همان خامه دیده نمی‌شود. در فرایند تولید این زعفران، کلاله‌ها کاملاً از خامه جدا می‌شوند که این خود سبب شده تا رشته‌ها هیچ‌گونه محل اتصالی نداشته باشند.

کاربردهای زعفران سرگل

بیشتر غذاها به‌ویژه غذاهای ایرانی، برای بهترشدن طعم و رنگ خود به یک چاشنی یا افزودنی مانند زعفران سرگل نیاز دارند. زعفران سرگل برای مصارف خانگی و پخت و پز کیفیت مطلوبی دارد؛ از این رو، عنوان زعفران محبوب آشپزان را به خود اختصاص داده است. سرگل از قدیم‌الایام به‌عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین نوع زعفران در بین مردم ایران شناخته می‌شد؛ اما کم‌کم این نوع زعفران به آشپزخانه‌های کشورهای اروپایی مانند آلمان، سوئد، سوئیس و… راه پیدا کرد و تولیدکنندگان ایرانی سرگل را دربسته بندی‌های متفاوت به بازارهای این کشورها عرضه می‌کنند. از کاربردهای دیگر زعفران سرگل می‌توان به خواص درمانی آن اشاره کرد؛ به طوری که از آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود.

خواص زعفران سرگل چیست؟

در علم پزشکی مدرن و کهن، زعفران به دلیل خواص فراوانی که داشت، بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفت. برخی از خواص زعفران سرگل عبارت‌اند از:

خواص زعفران سرگل چیست؟

  • بهبود بینایی
  • تقویت قوای جنسی
  • درمان افسردگی و اختلالات عصبی
  • درمان کبد چرب
  • بهبود شادابی و طراوت پوست
  • جوانسازی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به درمان سرطان

سخن پایانی

در این مقاله در پاسخ به این سؤال که زعفران سرگل چیست از ویژگی‌های مختلف، خواص و کاربردهای آن سخن گفتیم تا شما بیشتر با این ادویه آشنا شوید. زعفران سرگل یکی از باکیفیت‌ترین زعفران‌هایی است که در کشور ما کشت می‌شود و به طلای سرخ نیز شهرت دارد. شما می‌توانید برای خرید انواع زعفران در وزن‌های گرمی، مثقالی و کیلویی با ما در نوژن تماس گرفته و باکیفیت‌ترین این محصولات را از ما خریداری کنید.

کدام کشور بهترین زعفران سرگل دنیا را دارد؟

ایران حدود ۹۰ درصد زعفران سرگل جهان را تولید می کند و به دلیل کیفیت بالای آن شناخته شده است. عمده زعفران تولید شده در ایران به کشورهای دیگر صادر شده و برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می شود.

آیا زعفران سرگل، گران‌ترین نوع زعفران است؟

خیر. زعفران سرگل دارای قیمت متوسط و کیفیت خوبی است و در حال حاضر گران‌ترین نوع زعفران در ایران، زعفران سوپرنگین سوپر صادراتی است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست