اصول نگهداری زعفران

زعفران تازه دارای عطر، طعم و رنگ دهی فوق العاده‌ای است؛ همین موضوع باعث شده تا نگهداری آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در صورتی که بتوانید با استفاده از اصول نگهداری زعفران آن را به خوبی نگهداری کنید، تمام خواص و ویژگی‌های آن در بهترین حالت باقی می‌مانند. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل‌تری درباره بهترین روش‌ها برای نگهداری زعفران در طولانی مدت به شما ارائه دهیم.

اصول نگهداری از زعفران

روش های مختلف نگهداری زعفران

به صورت کلی به چند روش مختلف می‌توانیم زعفران را برای دو تا سه سال بدون کم شدن خواص آن، نگهداری کنیم. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

۱- نگهداری زعفران به صورت خشک شده

یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ کیفیت زعفران در مدت طولانی، نگهداری زعفران خشک شده است. شما می‌توانید زعفران خشک‌شده آماده را خریداری کرده یا اینکه به سراغ زعفران تازه رفته و خودتان آن را خشک کنید. در صورتی که زعفران خریداری شده خشک نباشد، می‌توانید آن را با شعله فر و یا روش‌های دیگر ابتدا خشک و سپس آسیاب کنید. در بهترین حالت توصیه می‌کنیم وسیله‌های چوبی را برای آسیاب کردن زعفران استفاده نمایید.

نگهداری زعفران به صورت خشک شده

این صفحه را هم ببینید: قیمت زعفران امروز

زعفران خشک را باید در ظروف شیشه‌ای و مات نگهداری کنید. به صورت کلی این زعفران باید به دور از تابش نور و نفوذ هوا باشد تا مدت‌زمان بیشتری تازه بماند. بنابراین ظرف زعفران را در داخل کابینت و کمدهایی که هوا و نور کمتری به داخل آن‌ها نفوذ پیدا می‌کند، منتقل کنید. توجه داشته باشید که زعفران خشک شده در برابر گرما نیز مقاومت چندانی نداشته و حتما باید در محیط‌های خنک نگهداری شود. از این رو به هیچ عنوان آن را در مجاورت گاز قرار ندهید. لازم به ذکر است که یخچال هم نمی‌تواند محیط مناسبی برای نگهداری طولانی مدت زعفران محسوب شود.

۲- نحوه نگهداری زعفران دم کرده

یکی دیگر از روش‌هایی که برای نگهداری زعفران استفاده می‌شود، زعفران دم کرده است. توجه داشته باشید که این روش برای نگهداری کوتاه مدت بوده و در مدت‌زمان زیاد نمی‌تواند کارایی مطلوبی داشته باشد.

نگهداری زعفران به صورت دم کرده

برای استفاده از این روش می‌توانید با کارهایی مانند دم کردن با بخار و یا دم کردن با یخ، زعفران دم کرده درست کنید. سپس مایع زعفران دم شده را در یک ظرف در بسته غیر پلاستیکی ریخته و آن را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. توجه داشته باشید که در این حالت شما نمی‌توانید بیشتر از دو هفته زعفران را در فریزر نگهداری کنید، چرا که خواص آن به صورت کامل از بین می‌روند.

نکات مهم در نگهداری زعفران

برای اینکه بتوانید زعفران خریداری شده را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

توجه به بسته بندی

به صورت کلی رطوبت اثرات بسیار نامطلوبی بر روی زعفران می‌گذارد. این رو اگر به دنبال روش‌های کاربردی برای نگهداری زعفران هستید، باید به بسته بندی محصول هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. به هیچ عنوان از ظروف پلاستیکی و بی‌کیفیت برای نگهداری این ادویه گران بها استفاده نکنید؛ زیرا خواص زعفران در این ظرف‌ها تا حد زیادی از بین می‌روند.

توجه به بسته بندی، از نکات مهم در نگهداری زعفران

توصیه می‌کنیم از ظروف چوبی، فلزی و یا شیشه‌ای استفاده کنید؛ همچنین ظروف پلی کریستال هم به عنوان یک جایگزین خوب برای ظروف پلاستیکی به کار می‌روند. زعفران نوژن در بسته بندی کاملا محکم و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت قرار می‌گیرد؛ برای خرید زعفران بسته بندی بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

توجه به رطوبت

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در نگهداری زعفران که باید حتما به آن توجه داشته باشید، رطوبت است. رطوبت نیز مانند دمای بالا عمل کرده و می‌تواند خواص زعفران را از بین ببرد. از این رو توصیه می‌کنیم زعفران را در محیطی قرار دهید که رطوبت نسبتا کمتری داشته باشد؛ بنابراین باز هم یخچال گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود. رطوبت هوای محیط نگهداری زعفران در بهترین حالت باید کمتر از ۴۰ درصد باشد.

همچنین بخوانید: تاریخ انقضای زعفران

دمای مناسب، راز نگهداری زعفران به مدت طولانی

اگر زعفران را در دماهای پایین‌تر نگهداری کنید، می‌توانید انتظار رنگ، عطر و طعم بیشتری از آن داشته باشید. در دمای بالا این خواص فوق العاده زعفران به مرور زمان از بین می‌روند. در بهترین حالت نگهداری زعفران باید در دمای عادی و طبیعی محیط انجام شود.

دمای مناسب، راز نگهداری زعفران به مدت طولانی

از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که یخچال هم نمی‌تواند مکان مناسبی برای نگهداری زعفران باشد. دمای مناسب برای نگهداری زعفران حدود ۲۰ درجه بوده و از این رو دمای محیط به شرطی که بیش از حد گرم نباشد، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

نور کم، تضمین کننده حفظ کیفیت زعفران

از دیگر نکات مهم برای نگهداری زعفران به مدت طولانی، نور است. زعفران برای ماندگاری بهتر، باید در محیط کم نور قرار داشته باشد. در این زمینه می‌توانید از ظروف مات برای نگهداری زعفران استفاده کنید و یا اینکه آن را در قفسه و کابینت‌هایی قرار دهید که نفوذ نور در آن‌ها به مراتب کمتر باشد.

سخن پایانی

قیمت بالا و ارزشمند بودن زعفران باعث شده تا اصول نگهداری آن از اهمیت بالایی برخوردار شود. برای اینکه رنگ، عطر و طعم زعفران برای مدت زمان طولانی‌تری باقی بمانند، باید مطابق با اصول نگهداری زعفران پیش بروید. در بخش‌های قبلی به صورت کامل بهترین روش‌ها و موثرترین نکات را برای نگهداری زعفران معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید زعفران با بهترین قیمت و کیفیت با ما در نوژن تماس بگیرید.

آیا اصول نگهداری برای انواع مختلف زعفران متفاوت است؟

خیر. شرایط نگهداری زعفران برای مدل‌های مختلف از قبیل زعفران سرگل، نگین، دخترپیچ و ... به یک صورت باید باشد.

عمر مفید زعفران چقدر است؟

زعفران نیز دارای تاریخ انقضا است که باید به آن توجه داشته باشید. به صورت کلی زعفران برای ۳ تا ۵ سال مورد استفاده قرار گرفته و به مرور خواص اولیه خود را از دست می‌دهد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست