کدام شهرهای ایران بهترین زعفران جهان را تولید می کنند؟

ایران یکی از پیشگامان در تولید و عرضه انواع مدل‌های زعفران در بازار جهانی است. محصولات ایرانی دارای کیفیت بسیار بالایی هستند که توانسته‌اند نظر خریداران را تا حد زیادی به سمت خود جلب کنند. بر اساس آمار در دسترس، ایران بیشتر از 90 درصد زعفران مورد نیاز کل دنبال را تامین کرده و از این رو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در این حوزه شناخته می‌شود. بهترین زعفران جهان از شهرهای مختلفی در ایران به دست می‌آید. در ادامه با نوژن همراه باشید تا بیشتر با این شهرها و محصولات تولیدشده توسط آن‌ها آشنا شوید.

کدام شهرهای ایران بهترین زعفران جهان را تولید می کنند؟

کشت زعفران در شهرهای ایران

زعفران یکی از قدیمی‌ترین و گران‌ترین ادویه‌های ایران بوده که در حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. امروزه در مزارع متعددی در شهرهای مختلف ایران اقدام به کشت و برداشت زعفران می‌کنند. به صورت کلی زعفران در شهرها و مناطق سردسیر، رشد بهتر و مطلوب‌تری داشته و در نهایت محصول باکیفیت از آن حاصل خواهد شد. بر این اساس در این بخش قصد داریم تا با چند نمونه از بهترین شهرهایی که به عنوان مراکز کشت زعفران شناخته شده و می‌توانند بهترین مدل زعفران را به بازار عرضه کنند، آشنا شویم. چند نمونه از بهترین شهرهای تولیدکننده زعفران به شرح زیر هستند.

قائن، پایتخت زعفران در ایران

شهرت اصلی شهر قائن به دلیل کشت زعفران در آن و تولید زعفران بسیار باکیفیت است. قائن دارای آب و هوای خاص و مطلوب برای کشت زعفران بوده و همین موضوع باعث شده تا تبدیل به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراکز کشت زعفران در ایران شود. امروزه این شهر مقاوم اول را در کشت زعفران باکیفیت به خود اختصاص داده است. بر اساس اطلاعات موجود، بیشتر از هفتصد سال است که در قائن زعفران کشت می‌شود؛ از این رو می‌توانیم آن را به عنوان پایتخت زعفران ایران معرفی کنیم.

قائن، پایتخت زعفران در ایران

کیفیت زعفران کشت‌شده در قائن می‌تواند از سایر شهرها سبقت گرفته و در سطح جهانی نیز بهترین جایگاه را به دست آورد. بسیاری از خانواده های ساکن قائن، در حوزه کشت و برداشت زعفران فعالیت داشته و سابقه کاری بسیار طولانی در این زمینه دارند. بر اساس آمار جدیدی که از این شهر به دست آمده، سالانه حدود ۳۰ تن زعفران از شهر قائن برداشت می‌شود که مقدار فوق‌العاده قابل‌توجهی است. اگر به دنبال خرید عمده زعفران اصل از شهر قائن هستید، با نوژن تماس بگیرید.

گناباد، قطب کاشت زعفران در ایران

یکی دیگر از شهرهایی که به عنوان بهترین تولیدکننده زعفران شناخته شده و توانسته محصول باکیفیتی را به بازار جهانی عرضه کند، گناباد است. این شهر نیز در حدود ۷۰۰ سال در زمینه کشت زعفران سابقه داشته و امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های کشت زعفران در ایران شناخته می‌شود. عطر و طعم زعفران تولیدشده در شهر گناباد از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا به عنوان محصول صادراتی انتخاب شود.

گناباد قطب کاشت زعفران در ایران

شهر گناباد به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ویژه، معمولا درگیر سیل، طوفان و سایر حوادث از این دست شده و احتمال رسیدن آسیب‌های مختلف به محصولات در این شهر بسیار زیاد است. با این وجود از حدود ۳۵۰۰ هکتار مزرعه در حال کشت زعفران در گناباد، سالانه حدود ۱۲ تن محصول فوق العاده باکیفیت برداشت می‌شود.

فردوس، قدیمی ترین شهر تولیدکننده زعفران در ایران

یکی دیگر از شهرهای ایران که سابقه‌ای بسیار طولانی در زمینه کاشت زعفران دارد، فردوس است. شهر فردوس را می‌توانیم از مراکز اصلی کشت زعفران در ایران بدانیم که شرایط آب و هوایی و جغرافیایی فوق‌العاده‌ای برای این کار دارد. این موضوع باعث شده تا زعفران تولیدشده در فردوس دارای کیفیت بسیار بالایی باشد و به عنوان یک برند جهانی فوق العاده شناخته شود.

فردوس، قدیمی ترین شهر تولیدکننده زعفران در ایران

کشت زعفران در فردوس بر اساس اصول فنی و با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید انجام می‌شود؛ به همین دلیل حجم زعفران تولیدی در فردوس در مقایسه با دیگر شهرها بیشتر است. در این شهر معمولا از پیاز مرغوب و روش‌های درست استفاده می‌شود؛ این موضوع در کنار تلاش‌های بدون وقفه کشاورز باعث شده تا کیفیت، رنگ دهی و همچنین عطر و بوی محصولات فردوس، درجه یک و در حد صادراتی باشند. در حال حاضر بیشتر از سه هزار هکتار مزارع فعال برای کشت زعفران در شهر فردوس وجود دارد.

تربت حیدریه، بزرگترین مرکز کشت نوین زعفران در ایران

یکی دیگر از شهرهایی که سابقه‌ای فوق‌العاده درخشان در زمینه تولید زعفران دارد، تربت حیدریه است. آب و هوای مطلوب و مناسب در این شهر کمک می‌کند تا بتواند یکی از بهترین انواع زعفران در جهان را تولید و به سراسر دنیا صادر کند. با فعالیت مزارع کشت زعفران در تربت حیدریه، بیشتر از ۷۰ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند. قابلیت‌های ویژه شهر و موقعیت جغرافیایی آن در کنار تلاش کشاورزان باعث شده تا محصول بسیار مرغوبی به بازار عرضه شود.

تربت حیدریه، بزرگترین مرکز کشت نوین زعفران در ایران

در حال حاضر بیشتر از ۲۰ هکتار مزرعه در تربت حیدریه مشغول کشت زعفران بوده که حجم بسیار گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. بر اساس آمار موجود، سالانه در حدود ۱۰۰ تن زعفران خشک از تربت حیدریه برداشت می‌شود.

مرند، جدیدترین مرکز تولید زعفران در ایران

در شهرستان مرند کشت زعفران از سال ۱۳۷۸ شروع شده و به مرور تا حد زیادی توسعه پیدا کرده است. با گسترش کشت زعفران در این شهر، مرند به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشت زعفران شناخته شد. کیفیت محصولات کشت‌شده در این شهر بالا بوده و از این رو می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین تولیدکننده زعفران در سطح جهانی معرفی کرد.

مرند، جدیدترین مرکز تولید زعفران در ایران

از هر هکتار مزارع کشت زعفران در شهر مرند، حدود ۴ کیلوگرم زعفران خشک برداشت می‌شود. امروزه بیشتر از ۱۸۰ هکتار زمین در شهرستان مرند برای کشت زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرند که از تمام آن‌ها حدود ۸۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود.

سخن پایانی

ایران اصلی‌ترین تولیدکننده زعفران در سطح جهانی بوده که بیشتر از ۹۰ درصد نیاز دنیا را در این زمینه به صورت کامل تامین می‌کند. شهرهای مختلفی در کشورمان به عنوان قطب کشت زعفران شناخته می‌شوند که در بخش‌های قبلی به چند نمونه از آن‌ها پرداختیم. زعفران نوژن هم یکی از بهترین انواع زعفران در بازار ایران و جهان است؛ شما می‌توانید این محصولات را به صورت گرمی، مثقالی، سوتی یا کیلویی از ما خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت زعفران اصل امروز و خرید این محصولات با نوژن تماس بگیرید.

بیشترین زعفران برداشتی در کدام شهر ایران تولید می‌شود؟

شهر قائن که به کشت زعفران شهرت دارد، سالانه ۳۰ تن زعفران به بازار جهانی وارد می‌کند.

زعفران در چه آب و هوایی کشت می‌شود؟

برای کسب بهترین نتیجه باید زعفران را در مناطق سردسیر کشت کرد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست