زعفران چیست؟ بررسی انواع، خواص و کاربرد آن

زعفران یکی از پرکاربردترین محصولات کشاورزی در ایران است که در غذا‌های مختلف کاربرد دارد و می‌تواند به عنوان یک چاشنی یا طعم دهنده مورداستفاده قرار بگیرد. در این مقاله از نوژن می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که زعفران چیست؟ و انواع آن را بررسی کنیم. همچنین مختصری درباره خواص و کاربردهای زعفران را هم بیان خواهیم کرد.

بررسی انواع زعفران و خواص آنها

زعفران چیست؟

زعفران یا Saffron یکی از گیا‌هان ارزشمند در ایران، اسپانیا، ایتالیا، پاکستان، مغرب، سوئیس و اسپانیا است که علاوه بر صنایع غذایی، در پزشکی هم کاربرد دارد. منشا اصلی زعفران، زرپران نام دارد که با استفاده از پیاز تکثیر شده و تا حدود ۳۰ سانتی متر رشد می‌کند. پس از کامل شدن رشد گل‌ها، آن‌ها را برداشت کرده تا زعفران به دست آید. گل زعفران، یک گل ۶ برگ و بنفش است که ۳ یا ۴ کلاله قرمز رنگ در میان آن قرار می‌گیرد. این کلاله‌ها در واقع همان رشته‌های زعفران هستند که بسیار خوشرنگ بوده و خواص دارویی فراوانی دارند.

علت گران بودن زعفران چیست؟

زعفران یکی از گرانترین چاشنی‌ها در ایران و جهان است؛ اما سوال اینجا است که علت گران بودن زعفران چیست؟ یکی از دلایل اصلی گران بودن رشته‌های زعفران، فرایند برداشت و فرآوری آن است. برای اینکه بتوان حدود ۴۵۰ گرم زعفران داشت، باید ۱۷۰ هزار گل را برداشت کرده و رشته‌های آن را جدا نمود. این کار باید حتما توسط دست انجام بگیرد تا بتوان بر اساس نوع زعفران، اندازه رشته‌ها را مشخص کرد. به همین دلیل است که زعفران به صورت گرمی‌ یا مثقالی معامله می‌شود و به نام طلای سرخ شهرت دارد.

آشنایی با انواع زعفران

بر اساس اینکه نوع رشته‌های برداشت شده از گیا‌هان چه اندازه ای است و چه قسمت‌هایی را شامل می‌شود، می‌توان انواع زعفران را در دسته‌های زیر قرار داد:

آشنایی با زعفران سرگل و پوشال

  • زعفران سرگل

زعفران سرگل دارای رشته‌های نسبتا بلند و بدون کلاله است که قدری سفیدی در قسمت پایینی آن مشاهده می‌شود. قدرت رنگ دهی زعفران‌های سرگل برابر ۲۱۰ تا ۲۶۰ واحد بوده و قیمت آن در مقایسه با نمونه‌های دیگر مانند پوشال یا دخترپیچ بالاتر است. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه قیمت زعفران سرگل امروز مراجعه کنید.

  • زعفران پوشال

زعفران پوشال که با نام زعفران رشته بریده هم شناخته می‌شود، دارای رشته‌های نسبتا کوتاه‌تری در مقایسه با زعفران سرگل است و قدرت رنگ دهی کمتری دارد. در نتیجه قیمت زعفران پوشال در مقایسه با دیگر انواع کمتر است و می‌توان برای استفاده‌های خانگی یا مصارف عمده از آن استفاده کرد. ما در نوژن انواع زعفران پوشال را در بسته‌های وزنی مختلف به شما عرضه کرده ایم؛ برای اطلاع از قیمت زعفران پوشال با ما تماس بگیرید.

آشنایی با زعفران نگین و دخترپیچ

  • زعفران نگین و سوپر نگین

یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع زعفران در بازار ایران، نگین نام دارد؛ این زعفران‌ها رشته‌های بسیار درشتی دارند که هیچ سفیدی یا خامه بر روی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. زعفران سوپر نگین هم شباهت زیادی به زعفران نگین دارد؛ اما از نظر کیفیت، در سطح بالاتری است. به همین دلیل با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. زعفران‌های نگین و سوپرنگین بیشتر به عنوان یک هدیه ارزشمند یا برای اهداف صادراتی تولید می‌شوند. برای اطلاع از قیمت زعفران نگین و سوپرنگین در بسته‌های وزنی مختلف و به صورت عمده یا جزئی به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

  • زعفران دخترپیچ

اگر می‌خواهید بدانید که ارزانترین زعفران چیست؟ باید زعفران دخترپیچ را به شما معرفی کنیم. زعفران دخترپیچ دارای رشته‌های کامل با ریشه، خامه و کلاله است؛ به همین دلیل احتمال تقلب در آن بسیار کم خواهد بود. زعفران دخترپیچ به صورت دسته به هم پیچیده می‌شود و به دلیل رشته‌های مرتبی که دارد، به این نام شهرت دارد. برای اطلاع از قیمت زعفران دخترپیچ به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

اجزای موجود در هر رشته زعفران

اگر می‌خواهید بدانید راه تشخیص رشته‌های زعفران چیست؟ باید با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید؛ زیرا وجود یا عدم وجود هریک از این بخش‌ها، می‌تواند نشان دهنده کیفیت این رشته‌ها باشد. قسمت‌های اصلی هر رشته زعفران عبارتند از:

ریشه: ریشه زعفران به رنگ سفید مایل به زرد دیده می‌شود و تنها در نمونه‌های دخترپیچ وجود دارد.

خامه: خامه یک بخش زردرنگ در ریشه زعفران است که در میان ریشه و بخش قرمز رنگ قرار گرفته است. هرچه طول خامه در رشته‌های زعفران بیشتر باشد، کیفیت آن‌ها پایین‌تر خواهد بود.

کلاله: کلاله بخش بالایی رشته‌های زعفران است که پهنای بیشتری نیست به دیگر قسمت‌ها دارد و بخش اصلی رنگ دهی زعفران مربوط به آن می‌شود.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به مقاله “معرفی عناصر تشکیل دهنده زعفران” مراجعه فرمایید.

کاربرد و خواص زعفران چیست؟

زعفران به طور گسترده در آشپزی استفاده می‌شود و می‌تواند به خوبی بوی بد برخی از مواد غذایی مانند مرغ یا ماهی را از بین ببرد. اما علاوه بر تغییر رنگ، عطر و طعم غذا‌ها، می‌توان در پزشکی هم از زعفران استفاده کرد. زیرا خواص درمانی بسیار فوق العاده ای دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد و خواص زعفران چیست؟

  • دارای خاصیت ضدالتهابی به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های مختلف
  • مناسب برای درمان سرفه و آسم
  • افزایش قوای جنسی
  • درمان بی خوابی
  • کاهش علایم آلزایمر
  • بهبود کیفیت خواب
  • درمان افسردگی
  • قابل استفاده در لوازم آرایشی
  • مناسب برای شفاف سازی پوست
  • دارای خاصیت مرطوب کنندگی
  • کمک به درمان فشارخون و قند خون

ارزش غذایی زعفران

خواص زعفران برای بیماری‌های مختلف بسیار زیاد است و در پزشکی کاربردهای زیادی دارد؛ علت این موضوع، ارزش غذایی بالای این گیاه است. زعفران مواد مغذی زیادی مانند آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین C و ویتامین B3 دارد. به همین دلیل برای بیماری‌های مختلف در مردان و زنان کاربرد دارد؛ اما باید دقت کنید که در مصرف این ادویه زیاده روی نکنید. زیرا عناصر سازنده آن در برخی مواقع مانند دوران عادت ماهیانه بانوان ضرر دارد یا به افرادی که غلظت خون پایینی داشته اند، آسیب می‌رساند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که زعفران چیست و چه انواعی دارد؟ همچنین خواص زعفران را بررسی کرده و کاربردهای آن را بیان کردیم. شما می‌توانید انواع زعفران اصل و باکیفیت را با بهترین قیمت از ما خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت انواع زعفران در بسته‌های وزنی گرمی‌ یا مثقالی و یا خرید عمده زعفران یا کادویی، با ما تماس بگیرید.

چرا مصرف بیش از حد زعفران ضرر دارد؟

زیرا مصرف بیش از حد زعفران باعث بالا رفتن گرمی‌ بدن می‌شود و می‌تواند به غدد داخلی آسیب بزند.

وجود چه ترکیباتی در زعفران، باعث ایجاد عطر، طعم و رنگ می‌شود؟

عطر زعفران به دلیل وجود ماده ای به نام سافرانال است و طعم آن به دلیل پیکروسین ایجاد می‌شود. عامل ایجاد رنگ در زعفران هم کروسین نام دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست