کشور های تولید کننده زعفران

زعفران در سطح جهانی به عنوان طلای سرخ شناخته شده و ارزش بسیار بالایی دارد. می‌دانیم که ایران به عنوان بزرگترین صادرکننده زعفران در سطح جهان شناخته می‌شود که می‌تواند درصد بسیار زیادی از زعفران مصرفی مردم دنیا را تامین کند. به غیر از ایران زعفران در کشورهای دیگری هم کشت می‌شود. در این مقاله از نوژن قصد داریم تا چند نمونه از بهترین کشورهای تولیدکننده زعفران را معرفی کنیم.

کشورهای تولیدکننده زعفران

ایران، قطب تولید کننده زعفران

رتبه اول کشت زعفران و صادرات به نقاط مختلف جهان، متعلق به ایران است؛ زیرا درصد بسیار زیادی از زعفران مصرفی و مورد نیاز در کشورهای مختلف، از ایران تامین می‌شود. مزارع بسیار گسترده‌ای از شهرهای بیرجند، قائن، فردوس، گناباد، تربت حیدریه و … به کشت زعفران اختصاص داده شده‌اند. بر اساس آمار موجود، حدود ۹۵ درصد از زعفران مصرفی در سرتاسر جهان از مزارع ایران تامین می‌شود. شما می‌توانید برای خرید زعفران اصل ایرانی با بهترین قیمت، با ما در نوژن تماس بگیرید

اسپانیا، پیشگام در توسعه روش های نوین کشت زعفران

در مرتبه دوم بعد از ایران، اسپانیا را می‌توانیم مهم‌ترین کشور تولیدکننده و صادرکننده زعفران بدانیم. بخشی از زعفران مصرفی و مورد نیاز در سطح جهانی توسط محصولات کشت شده در این کشور تامین می‌شود. مهم‌ترین مناطق اسپانیا در زمینه کشت زعفران، ایالت البسیط و شهر کاستیلا مانچا هستند.

اسپانیا پیشگام در توسعه روش های نوین کشت زعفراناین نواحی در جنوب اسپانیا قرار گرفته‌اند. در دانشگاه‌های این شهر عموما تحقیقات علمی و بسیار گسترده‌ای بر روی زعفران انجام شده تا بتوانند محصولات باکیفیت‌تری برداشت کنند. وضعیت آب و هوایی این منطقه شباهت بسیار زیادی به قائنات ایران دارد و همین باعث شده تا در سال بیشتر از ۲۵ تن زعفران در آن کشت شود.

همچنین بخوانید: کدام شهرهای ایران بهترین زعفران را تولید می کنند

ایتالیا، مصرف کننده بزرگ زعفران

ایتالیا مصرف کننده بزرگ زعفران

یکی دیگر از کشورهای فعال که نسبت به سایر کشورها فعالیت گسترده‌تری در کشت زعفران دارد، ایتالیا است. بر اساس آمار موجود، ایتالیا در سال حدود ۶۰۰ کیلوگرم زعفران تولید کرده و آن را برای مصارف داخلی اختصاص می‌دهد. جزیره سیسیل در ساردینیا از مهم‌ترین مناطق کشت زعفران در این کشور محسوب می‌شوند.

مراکش، بیشترین نیروی انسانی در زمینه کشت زعفران

امروزه کشت و برداشت زعفران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا در کشورهای مختلف با استقبال زیادی رو به رو شود. دولت مراکش هم یکی دیگر کشورهای صادرکننده زعفران بوده که در چند سال اخیر عملکرد فوق العاده‌ای از خود نشان داده است.

مراکش بیشترین نیروی انسانی در زمینه کشت زعفرانزعفران در این کشور در مناطق کوهستانی از جمله اطلس، اقادیر، تالوین، تارودانت و … کشت می‌شود. در این مناطق به صورت مجموع حدود ۶۰۰ هکتار مزرعه به عنوان زیر کشت زعفران در نظر گرفته شده‌اند که حدود ۵۰۰ خانواده بر روی آن‌ها فعالیت می‌کنند. زعفران کشت شده در این مناطق از طعم و بوی بسیار خوبی برخوردار بوده و معمولا به آمریکا صادر می‌شود. دولت مراکش برنامه‌های فوق‌العاده‌ای برای حمایت از افراد فعال اعلام کرده است.

یونان، صادر کننده بزرگ زعفران در جهان

از دیگر کشورهایی که به عنوان تولیدکننده زعفران شناخته می‌شوند، می‌توانیم به یونان اشاره کنیم. تولید زعفران در شمال این کشور یعنی منطقه کوزانی انجام می‌شود. درمجموع بیشتر از ۸ تن زعفران در این کشور برداشت می‌شود.

یونان، صادر کننده بزرگ زعفران در جهانمصرف داخلی یونان حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو بوده و درصد زیادی از محصول کشت شده به کشورهای مختلفی از قبیل ایتالیا، سوئیس، فرانسه، المان، انگلستان، ژاپن، عربستان، کوبیت، برزیل، آمریکا، کشورهای اسکاندیناوی و … صادر می‌شود. در رتبه بندی جهانی یونان را می‌توانیم چهارمین کشور تولیدکننده و صادرکننده زعفران بدانیم.

افغانستان، با هکتار ها زمین زیر کشت زعفران

کشور افغانستان را نیز می‌توانیم به عنوان یکی دیگر از کشورهای تولیدکننده زعفران در نظر بگیریم. بر اساس آخرین آمار در دسترس از این کشور، حدود ۱۸ تن زعفران از بیشتر از ۶۰۰۰ هکتار مزارع زیر کشت برداشت شده است. صادرات زعفران برای این کشور به عنوان یک منبع درآمد مطلوب و مناسب شناخته می‌شود.

افغانستان، با هکتار ها زمین زیر کشت زعفرانافغانستان معمولا حجم زیادی از زعفران کشت شده خود را به کشورهای عربستان سعودی، هند، فرانسه، امارات، ایالات متحده آمریکا و همچنین ترکیه صادر می‌کند. به دلیل نزدیکی موقعیت جغرافیایی افغانستان با مناطق زیر کشت زعفران در ایران، کیفیت محصولات کشت شده در این کشور شباهت زیادی با محصول ایرانی دارد. با این وجود باز هم زعفران ایرانی در سرتاسر دنیا حرف اول را می‌زند و بی‌رقیب است.

چین، بزرگترین کشور تولید کننده زعفران گلخانه ای

یکی دیگر از کشورهایی که امروزه به عنوان تولیدکننده زعفران وارد بازار جهانی شده، چین است. چین فعالیت گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته و همواره شاهد محصولات چینی در تمام کشورها هستیم. همین موضوع باعث شده تا فعالیت خود را در بازار زعفران نیز ارتقا دهد. کشور چین زعفران را از کشورهای مختلفی از قبیل آلمان، افغانستان، پرتقال، هنگ کنگ و … خریداری کرده و سپس اقدام به بسته بندی و برند سازی آن‌ها می‌کند.چین، بزرگترین کشور تولید کننده زعفران گلخانه ای

در نهایت محصول بسته بندی شده را وارد بازار جهانی کرده و به کشورهای مختلف ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که چین امروزه سرمایه گذاری عظیمی بر روی کشت گلخانه‌ای زعفران داشته و توانسته در فهرست کشورهای تولیدکننده زعفران، به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

هندوستان، تولید کننده زعفران دارویی

از دیگر کشورهایی که فعالیت گسترده‌ای در کشت و برداشت زعفران دارد، می‌توانیم به هند اشاره کنیم. در ایالت کشمیر هند و منطقه بامبور کاروا، بیشتر از ۱۲۰ هزار خانوار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کشت و فروش زعفران در ارتباط هستند. این خانواده‌ها با درآمد حاصل از زعفران روزگار خود را سپری می‌کنند. این تعداد خانواده در ۲۲۶ روستا از ۵ منطقه مختلف این ایالت با زعفران درگیر شده‌اند. در سال‌های گذشته زعفران کاران هندی سالانه حدود ۲۵ تن زعفران برداشت می‌کردند که این مقدار امروزه به ۸ تن کاهش پیدا  کرده است.هندوستان، تولید کننده زعفران دارویی

به گفته فعالان در هند علت این کاهش تولید، فراوانی و ارزانی زعفران ایرانی در بازار جهانی است. در هند نیز زعفران با مصارف پزشکی سنتی و همچنین طعم‌دهنده غذایی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد بسیار زیادی دارد. طلای سرخ در هند نیز به عنوان گران‌ترین ادویه شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

زعفران یکی از جذاب‌ترین، پرخاصیت‌ترین و گران‌ترین ادویه جهان است. خواص متعدد زعفران باعث شده تا در موارد مختلف از آن استفاده شود؛ از این رو کشورهای مختلفی به عنوان تولیدکننده زعفران فعالیت کرده و علاوه بر تامین نیاز خود محصولات کشت شده را به سایر کشورها وارد می‌کنند. ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در سراسر دنیا شناخته شده که محصولات فوق‌العاده باکیفیت و بی‌نظیری را تولید می‌کند. شما می‌توانید انواع زعفران ایرانی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب از ما در نوژن خریداری کنید.

چند درصد از زعفران موردنیاز جهانی در ایران تولید می‌شود؟

در حدود ۹۵ درصد از زعفران موردنیاز بازار جهانی امروزه در ایران تولید می‌شود.

آیا کیفیت زعفران کشت شده در کشورهای مختلف متفاوت است؟

بله. از آنجا که کیفیت خاک و شیوه‌های کاشت زعفران در کشورهای مختلف متفاوت است، کیفیت زعفران تولیدی هم تفاوت دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست