کلاله زعفران چیست؟ ویژگی و خواص آن

زعفران که اغلب در نواحی با تابستان گرم و خشک و زمستان‌هایی ملایم کشت می‌شود، مانند هر گل دیگری از بخش‌های مختلفی مثل گلبرگ گل، پرچم، خامه، ریشه و کلاله تشکیل شده است. از این میان، کلاله را می‌توان اصلی‌ترین قسمت گیاه زعفران دانست که مهم‌ترین ویژگی‌های آن را در خود جای داده است. اگر می‌خواهید در خصوص این که کلاله چیست و چه ویژگی‌ها و خواصی دارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتها این مقاله از نوژن را مطالعه کنید.

بررسی ویژگی های کلاله زعفران

کلاله زعفران چیست؟

کلاله زعفران اصلی‌ترین بخش این گیاه است که باکیفیت‌ترین نوع آن در رنگ‌های قرمز و زرشکی دیده می‌شوند. این رشته چندسانتی متری که تا ریشه گیاه نیز ادامه دارد، در واقع همان بخش از زعفران است که عموم مردم آن را شناخته و از آن برای خوش‌عطر و طعم کردن غذاهای خود استفاده می‌کنند. کلاله زعفران شامل ۵ نوع مختلف است که عبارت‌اند از: سرگل، نگین، پوشال، دسته و ریشه.

ویژگی های کلاله زعفران

دانستن ویژگی‌های کلاله زعفران، یکی از راه‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی است؛ برخی از این مشخصات عبارتند از:

ویژگی های کلاله زعفران

  • از مهم‌ترین خصوصیات هر کلاله زعفران، رنگ آن است که معمولاً رنگی قرمز تیره یا قرمز سرخ دارند و در نگاه هر بیننده‌ای بسیار چشم‌نواز به نظر می‌رسند.
  • کلاله زعفران بسته به این که پیازچه گیاه چه نوعی دارد در شکل‌های صاف یا فرخورده یافت می‌شود.
  • جالب است بدانید تمام خواص گیاه زعفران که باعث عطر تند و رنگ بی‌نظیر آن می‌شود در قسمت کلاله نهفته شده است.
  • بوی تند با گذر زمان کمتر خواهد شد به خاطر همین کلاله زعفران تازه چیده شده بوی شدیدتری نسبت به کلاله زعفران کهنه دارد.
  • رشته‌های ضخیم کلاله در انواع نگین و سرگل بوده به سادگی قابل‌شناسایی است. برای اطلاع از قیمت زعفران سرگل امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

خواص کلاله زعفران

در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با خواص کلاله زعفران آشنا کنیم که عبارتند از:

درمان افسردگی

در طب سنتی ایرانی از کلاله زعفران به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان افسردگی استفاده می شد. دانشمندان نیز اخیرا تحقیقاتی را در خصوص فواید این بخش از گل زعفران و تاثیرات آن در کم کردن نشانه‌های افسردگی انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که کلاله زعفران با تاثیر بر ترشح هورمون سرتونین به درمان افسردگی خفیف تا متوسط منجر خواهد شد. علاوه بر این مصرف کلاله زعفران به خاطر طبع گرمی که دارد، شادی آور بوده و آرامش را به شما باز می گرداند که این خود جهت بهبود اعصاب و ناراحتی های روانی کمک بسیار مهمی محسوب می شود.

درمان افسردگی و تقویت قلب و عروق از خواص کلاله زعفران

تقویت قلب و عروق

شما می‌توانید تنها با استفاده کلاله زعفران تا حد زیادی از شر بیماری‌های قلبی و عروقی در امان باشید. جالب است بدانید که چون زعفران دارای آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مثل کروسین، کروستین و سافرانال است، می‌تواند به کمک آن‌ها تأثیرات منفی رادیکال آزاد را از بین برده و از این طریق باعث تقویت سیستم عروقی شود. افزون بر همه اینها با حضور سرشار ویتامین ث در کلاله زعفران، دم‌نوش این رشته‌های قرمزرنگ را می‌توان برای درمان سرماخوردگی مصرف کرد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

کلاله زعفران سرشار از دو نوع اصلی کاروتنوئید با نام‌های کروسین و کروستین است. شواهد و نتایج آزمایش‌های مختلف در حوزه درمان بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان نشان می‌دهد که کاروتنوئیدهای خاص ممکن است اثرات ضد توموری قوی داشته باشند. به همین جهت توصیه می‌شود که از زعفران به عنوان یک عامل مؤثر جهت پیشگیری سرطان حتماً استفاده شود.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان و شفاف تر شدن پوست از خواص کلاله زعفران

شفاف تر شدن پوست

هر خانمی دوست دارد پوستی آینه‌ای و بدون لک داشته باشد؛ اما کلاله زعفران می‌تواند این آرزو را محقق کند. در واقع ترکیبات مغذی این گیاه از جمله فلاونوئید و کاروتنوئید که از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند تولید کلاژن کرده و از این راه تأثیر زیادی در سلامت و شادابی پوست داشته باشند.

سخن پایانی

کلاله زعفران اصلی‌ترین قسمت زعفران بوده که بیشتر خواص غذایی و درمانی این گیاه مفید را در خود جای داده است. در این مقاله با ویژگی‌ها و خواص گوناگون کلاله آشنا شدیم و گفتیم که به کدام قسمت از رشته‌های زعفران، کلاله گفته می‌شود. نوژن در زمینه فروش زعفران اصل با بهترین قیمت فعالیت داشته و این محصولات را بدون واسطه به بازار عرضه می‌کند.

آیا کلاله زعفران در کاهش وزن موثر است؟

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کلاله زعفران ممکن است با کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کند.

چگونه می‌توان با بررسی کلاله، اصل بودن زعفران را تشخیص داد؟

برای این کار باید به رنگ و اندازه کلاله دقت کنید که هرچه شفاف‌تر و بزرگتر باشد، کیفیت زعفران هم بالاتر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست