تاثیر زعفران در کم کاری و پرکاری تیروئید چیست؟

کنترل سوخت و ساز بدن وظیفه غده تیروئید است و اگر در انجام فعالیت‌های این غده اختلالی پیش بیاید، دیگر اندام‌های بدن نیز درگیر شده و در نهایت فرد به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا خواهد شد. تا به امروز پزشکان روش‌های درمانی مختلفی را برای این بیماری پیدا کرده‌اند که یکی از آنها استفاده از گیاهان دارویی مثل زعفران است. اگر شما نیز علاقه‌مندید درباره تأثیر زعفران در کم کاری تیروئید یا پرکاری آن بیشتر بدانید این مقاله از نوژن را از دست ندهید.

تاثیر زعفران در کم کاری و پرکاری تیروئید

زعفران و اختلالات غده تیروئید

شما می‌توانید به کمک یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ید، پروتئین‌های باکیفیت در مقدار مناسب و دیگر مواد معدنی به همراه ورزش کافی و داروی منظم، تأثیر کم کاری تیروئید یا پرکاری آن را به طور کلی درمان کنید. حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که چه نوع ماده غذایی یا گیاه دارویی برای درمان اختلالات مربوط به این غده توصیه می‌شود؟ یکی از این گیاهان دارویی زعفران است که با کلاله‌های قرمز و زردرنگ خود شناخته شده و به خاطر داشتن خواصی ارزشمند به عنوان یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود. همچنین این ماده با درمان بیماری‌های زیادی از جمله کم کاری تیروئید یا پرکاری آن ارتباط داشته و به برطرف شدن آنها کمک می‌کند.

تأثیر زعفران در کم کاری تیروئید

تأثیر زعفران در کم کاری تیروئید

زعفران گیاهی است که می‌تواند ترشح هورمون‌های مختلف در بدن را کنترل کند. به طور مثال با استفاده از گیاه زعفران مشکلات هورمونی مانند عقب‌افتادگی پریود به خوبی درمان می‌شود. غده تیروئید، هورمون‌های مختلفی مثل تیروکسین و تری یدوتیرونین آزاد می‌کند که بر متابولیسم بدن و فعالیت اندام تأثیر خواهند گذاشت و کم و زیاد شدنشان وضعیت عادی بدن را به هم می‌ریزد. حال اگر این هورمون‌ها کم‌تر از حد ممکن خود ترشح شوند فرد به کم‌کاری تیروئید مبتلا خواهد شد.

تأثیر زعفران در کم کاری تیروئید نیز به این صورت است که این گیاه دارویی قرمزرنگ با داشتن طبعی گرم می‌تواند به طور طبیعی دمای بدن را افزایش داده و از این طریق تا حدودی سرعت سوخت و ساز بدن بیشتر شود. در نهایت می‌توان گفت که تأثیر زعفران در کم‌کاری تیروئید به این صورت است که مصرف آن به صورت چای، دم‌نوش و یا همراه با غذا سبب تنظیم ترشحات غده تیروئیدی شده و شدت علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

تأثیر زعفران در پرکاری تیروئید

 

همان‌طور که کم‌کاری تیروئید در اثر ترشح کم هورمون‌ها به وجود می‌آید، پرکاری آن نیز هنگامی رخ می‌دهد که این غده بیش از حد ممکن از خود هورمون آزاد کند. به دنبال این موضوع، اختلالاتی مانند استرس، عصبانیت، لرزش دست، عرق کردن بیش از حد و… در افراد ظاهر می‌شوند. تأثیر زعفران در پرکاری تیروئید نیز به این صورت است که اضافه کردن آن به برنامه غذایی این افراد سبب شده تا شدت اختلالات ناشی از این بیماری کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به طور خلاصه به بررسی اهمیت و تأثیر زعفران بر کم کاری تیروئید و پرکاری آن بپردازیم. نکته قابل‌توجه این است که هنوز درمان قطعی برای کم کاری و پرکاری تیروئید پیدا نشده و افراد مبتلا به این بیماری‌ها متأسفانه باید تا آخر عمرشان از داروهای مخصوص استفاده کنند. بااین‌حال می‌توان با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب و استفاده از گیاهان دارویی مانند زعفران در این رژیم، شدت علائم بیماری‌های تیروئیدی را بسیار کاهش داد. شما می‌توانید برای خرید انواع زعفران اصل با ما در نوژن تماس گرفته و این محصولات را به صورت گرمی، مثقالی و عمده خریداری کنید.

آیا زعفران برای تنظیم هورمون‌های تیروئیدی مفید است؟

بله. این ماده می‌تواند ترشح هموزمون‌ها توسط غده تیروئید را تنظیم کرده و مانع از ایجاد کم کاری یا پرکاری آن شود.

در اختلال کم‌کاری تیروئید باید از خوردن چه غذاهایی پرهیز کرد؟

سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی و گل‌کلم، غذاهای چرب و فراوری شده در بسته بندی‌های منجمد

4.7/5 - (3 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست