خواص زعفران برای زنان

زعفران که معمولا به عنوان طلای سرخ شناخته می‌شود، ادویه‌ای است که سال‌هاست به غذاهای ما طعم و رنگ دلپذیری می‌بخشد و در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارد. با این حال اضافه کردن عطر و بو به غذاها تنها خاصیت این گیاه نبوده و از آن به عنوان یک گیاه شفابخش به ویژه برای زنان نیز یاد می‌شود. اگر کنجکاو هستید که درباره خواص زعفران برای خانم‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله از نوژن می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

بررسی خواص زعفران برای زنان

۱- درمان اختلالات خلقی

برخی مطالعات نشان می‌دهد که یکی از خواص زعفران برا خانم‌ها می‌تواند کاهش علائم افسردگی و اضطراب باشد. بدخلقی، استرس و یا افسردگی اختلالاتی هستند که ممکن است خانم‌ها در دوره‌های مختلفی از زندگی مثل یائسگی آن‌ها را تجربه کنند. در چنین شرایطی مصرف زعفران می‌تواند از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کرده و سطح هورمون سروتونین را که خلق‌وخو را در بدن ما تنظیم می‌کند افزایش دهد. برخی گزارش‌ها نشان داده است که مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران در روز به اندازه داروهای رایج در درمان افسردگی مؤثر بوده و زنانی که از زعفران استفاده می‌کنند احساس آرامش بیشتری دارند.

اثربخشی زعفران در درمان اختلالات خلقی زنان و کاهش علائم دوره PMS

۲- کاهش علائم دوره PMS

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS در واقع اصطلاحی است که به علائم فیزیکی، روحی و روانی که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهند، نسبت داده شده است. این دوره می‌تواند با علائم مختلفی از درد لگن گرفته تا جوش‌های پوستی همراه باشد؛ حتی در بسیاری از افراد، بر سلامت روان آن‌ها نیز تأثیرگذار بوده و باعث نوسانات خلقی می‌شود. با این حال تحقیقات نشان داده است که با توجه به خواص زعفران برای زنان، این گیاه می‌تواند به درمان علائم PMS کمک کند.

همچنین بخوانید: تاثیر زعفران در کم کاری و پرکاری تیروئید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید به غیر از مصرف غذایی، بوییدن زعفران نیز می‌تواند تا مدتی برخی از این علائم مثل اضطراب و استرس را با کم کردن سطح هورمون استرس کورتیزول کاهش دهد. پس شما بهتر است قبل از شروع این دوره از مصرف زعفران به صورت دم‌نوش و چای غافل نشوید. با این حال به این نکته نیز توجه کنید که طبق تجربه استفاده از این داروی گیاهی در زمان پریودی باعث موجب افزایش خونریزی و درد در زنان و دختران خواهد شد.

۳- منبع کاملی از آنتی اکسیدان ها

زعفران گیاهی سودمند بوده که در کنار سایر ویژگی‌های ارزشمند خود سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که در مبارزه با آسیب‌های سلولی، رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو به بدن کمک کرده و حتی ممکن است مانع از ابتلا به سرطان یا سایر بیماری‌های سخت دیگر می‌شوند. همچنین عناصر دیگری هم در این ادویه وجود دارند که عبارتند از:زعفران منبع کاملی از آنتی اکسیدان ها

  • کروسین و کروستین در رنگ‌دانه‌های کاروتنوئیدی قرمزرنگ زعفران وجود داشته و از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌های پیش‌رونده محافظت می‌کنند.
  • سافرانال هم که به زعفران طعم و عطر خاصی می‌دهد می‌تواند در تقویت حافظه و بهبود یادگیری نقش داشته باشند.
  • کامفرول که در گلبرگ‌های گل زعفران یافت می‌شود و با فوایدی نظیر کاهش التهاب، ضدسرطان بودن و درمان افسردگی ارتباط دارد.

۴- کمک به کاهش وزن

کاهش وزن می‌تواند کار سختی باشد، به خصوص اگر اشتهای زیادی داشته باشید و خوردن میان‌وعده برایتان به یک عادت رایج تبدیل شده باشد. پزشکان با انجام مطالعاتی بر روی گروهی زنان از خواص زعفران برا خانم‌ها دریافتند که مصرف زعفران می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا احساس سیری بیشتری کرده و کمتر میان‌وعده بخورند. در واقع شواهد نشان می‌دهند که زعفران می‌تواند در زنان به طرز قابل‌توجهی اشتها، شاخص توده بدنی، اندازه دور کمر و وزن کل بدن را کاهش دهد. ما بدانید که برای رسیدن به چنین نتایجی باید زعفران را در یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید.

تاثیر زعفران در کمک به کاهش وزن و درمان مشکلات پوستی زنان

۵- درمان مشکلات پوستی

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در زعفران آن را به گیاهی بسیار ارزشمند تبدیل می‌کنند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت یکی دیگر از خواص زعفران برای زنان ضد میکروب بودن، رفع رنگ‌دانه‌ها و ترمیم‌کننده آن در درمان بیماری‌های پوستی است. شاید به همین خاطر است که از آن در تولید انواع لوسیون‌ها، کرم‌های ضدآفتاب، مرطوب‌کننده‌ها و محصولات ضد لک و پیری برای روشن کردن پوست، درمان خشکی، جوش، تیرگی و. . . استفاده می‌شود.

سخن پایانی

خواص زعفران برا خانم‌ها بسیار زیاد است؛ بنابراین باید آن را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید. حتی اگر طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید از کپسول‌های زعفران استفاده یا همراه با چای و دم‌نوش مصرف کنید. در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای زنان پرداختیم. نوژن در زمینه فروش زعفران اصل در انواع مختلف فعالیت دارد و این محصولات را به صورت جزئی و عمده به بازار عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع زعفران با ما تماس بگیرید.

آیا زعفران در افزایش قدرت باروری زنان موثر است؟

بله. تحقیقات نشان داده است که زعفران در درمان ناباروری نقش داشته و میل جنسی را در مردان و زنان به طور یکسان افزایش می دهد.

مصرف زعفران در تغییر سطح هورمون استروژن بدن چه نقشی دارد؟

حتی بو کردن این گیاه نیز می‌تواند سطح کورتیزول بدن را کاهش داده و تولید هورمون استروژن را بیشتر کند.

آیا زعفران می تواند شما را جوان تر نشان می دهد؟

زعفران حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که باعث پیری پوست می شوند کمک کرده در نتیجه مصرف آن ظاهری جوان تر به پوست می دهد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست