فصل برداشت زعفران چه زمانی است؟

زعفران یکی از گیاهان ارزشمند است که تنها یک بار در سال گل می‌دهد؛ به همین دلیل بسیار مهم است که به خوبی فصل برداشت زعفران را بدانیم و به موقع عمل کنیم. زیرا این گل‌ها بعد از باز شدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کیفیت اولیه خود را از دست داده و میزان کروسین کمتری خواهند داشت. به همین دلیل در این مقاله از نوژن می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فصل برداشت زعفران چه زمانی است و در مناطق مختلف، چه تفاوتی دارد؟

فصل برداشت زعفران چه زمانی است؟

برداشت زعفران در سال اول

معمولا در سال اول، زمان برداشت زعفران با دیگر سال‌ها قدری تفاوت دارد؛ زیرا در این زمان گل‌ها آسیب پذیرتر هستند و هنوز ساقه گیاه، قدرت کافی برای نگه داشتن آنها را ندارد. به همین دلیل برای برداشت زعفران در سال اول توصیه می‌شود که حتما در ساعت‌های اولیه باز شدن گل‌ها اقدام کنید و اصلا اجازه ندهید که نور خورشید این گل‌ها را از بین ببرد.

این صفحه را هم ببینید: قیمت زعفران امروز

بهترین زمان برداشت زعفران

معمولا فصل برداشت زعفران پاییز است و در شهرهای مختلف، از شروع پاییز این کار را انجام می‌دهند؛ اما باید بدانید که زمان برداشت زعفران به طور مستقیم بستگی به دمای خاک دارد. یعنی زمانی که دمای خاک به ۸ درجه سانتی گراد برسد، باید گل‌ها را برداشت کرد.

بهترین زمان برداشت زعفران

بنابراین زمان برداشت زعفران در خراسان جنوبی ممکن است با تربت حیدریه یا قائنات تفاوت داشته باشد؛ زیرا خراسان جنوبی هوای معتدل‌تری دارد و دیرتر هوای آن خنک می‌شود. با توجه به این مودر می‌توان گفت که برداشت زعفران از اواسط مهر تا اواسط آذر در کشور ما ادامه خواهد داشت.

زمان برداشت گل زعفران

زمانی که در قسمت قبلی بحث شد، مربوط به زمان برداشت رشته‌های زعفران بود؛ اما شما می‌توانید از گلبرگ زعفران هم استفاده کنید. بنابراین باید زمان برداشت گل زعفران را هم بدانید. به طور کلی گلدهی زعفران حدود دو هفته پس از اولین آبیاری انجام می‌شود؛ از این زمان، تا دو یا سه هفته بعد هم می‌توان زعفران را برداشت کرد. اما بهترین زمان برای برداشت گل زعفران، از ۷ تا ۱۴ روز پس از گلدهی اولیه است که گلبرگ‌ها در طی این مدت بهترین کیفیت را دارند.

همچنین بخوانید: طرز استفاده از گلبرگ زعفران

فصل برداشت زعفران در خراسان چه ماهی است؟

خراسان به عنوان یکی از مراکز اصلی کشت زعفران به شمار می‌رود که بخش‌های زیادی از آن زیر کشت این گیاه است. به همین دلیل فصل برداشت زعفران در بخش‌های مختلف آن تفاوت دارد. در این قسمت می‌خواهیم زمان برداشت زعفران را در شهرهای مختلف خراسان بررسی کنیم.

فصل برداشت زعفران در خراسان چه ماهی است؟

  • فصل برداشت زعفران در مشهد: از آنجا که خنکی هوا در مشهد از اواسط پاییز شروع می‌شود؛ معمولا فصل برداشت زعفران در مشهد، از اواسط آبان تا اواخر آذر است. البته تعیین زمان دقیق باز هم بستگی به زمان کشت، زمان آبیاری و آب و هوا دارد.
  • فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه: کشت زعفران در تربت حیدریه از خرداد تا شهریور انجام می‌شود؛ بنابراین فصل برداشت زعفران در تربت حیدریه از اواخر مهر تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.
  • فصل برداشت زعفران خراسان جنوبی: خراسان جنوبی در مقایسه با دیگر نقاط خراسان، هوای گرمتری دارد. به همین دلیل خاک دیرتر در آن خنک خواهد شد؛ با این حال، با توجه به زمان کشت، میتوان برداشت زعفران را از ۱۵ مهر آغاز کرده و تا ۳۰ آذر ماه ادامه داد.
  • فصل برداشت زعفران قائنات: در منطقه قائنات معمولا کشت زعفران از خرداد ماه شروع می‌شود؛ فصل برداشت زعفران قائنات هم از ۵ آبان آغاز شده و تا اوایل دی ماه ادامه دارد.

همچنین بخوانید: کدام شهرهای ایران بهترین زعفران را تولید می کنند؟

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که فصل برداشت زعفران چه زمانی است و چقدر طول می‌کشد؟ همچنین زمان برداشت زعفران در بخش‌های مختلف خراسان را هم بررسی کردیم و گفتیم که بسته به شرایط آب و هوایی، این زمان می‌تواند تفاوت داشته باشد. نوژن یکی از بهترین برندهای تولیدکننده زعفران در ایران است که برای حفظ کیفیت رشته‌ها، آنها را بلافاصله پس از برداشت خشک خواهد کرد. شما می‌توانید انواع زعفران صادراتی را در بسته‌های گرمی و مثقالی یا به صورت عمده از ما خریداری کنید.

زمان برداشت زعفران کی است؟

معمولا توصیه می‌شود که برداشت زعفران را قبل از طلوع خورشید و زمانی که گل‌ها به صورت غنچه‌های نیمه باز هستند انجام دهید. اما ممکن است در برخی از شهرها، این زمان تا ساعت ۱۰ صبح هم مناسب باشد. حتی بسته به شرایط، می‌توان در زمان عصر و کم نورتر شدن خورشید هم این کار را انجام داد.

برداشت زعفران معمولا چقدر طول می‌کشد؟

معمولا برداشت زعفران بسته به مساحت زیر کشت، تا سه هفته از اولین گلدهی طول خواهد کشید.

برای جلوگیری از کاهش کیفیت گل‌های زعفران در زمین‌های بزرگ، چه کاری انجام می‌شود؟

برای اینکه همه مزرعه با هم شروع به گل دادن نکنند، کشاورزان زمین را تقسیم بندی کرده و زمان‌های آبیاری را با یک هفته فاصله تنظیم خواهند کرد تا بتوانند کیفیت زعفران برداشتی را حفظ کنند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست