تفاوت زعفران سرگل و پوشال

اگر از دوستداران و مشتری‌های ثابت زعفران باشید، مطمئناً علاقه دارید که انواع مختلف این محصول را شناخته تا بتوانید محصول باکیفیت را از تقلبی تشخیص دهید. در رابطه با این موضوع شاید سؤالتان این باشد که چه تفاوتی بین انواع زعفران در قیمت یا طعم آن ها وجود دارد. به عنوان مثال فرق زعفران پوشال و سرگل در چیست؟ در این مقاله از نوژن به بررسی تفاوت زعفران سرگل و پوشال از جنبه های مختلف می‌پردازیم.

بررسی پنچ تفاوت زعفران سرگل و پوشال

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل در سراسر دنیا به عنوان یکی از اصیل‌ترین و باکیفیت‌ترین زعفران‌ها شناخته می‌شود. اگر تا به حال گل زعفران را از نزدیک دیده باشید، می‌دانید که در بالای آن بخشی به نام کلاله وجود دارد. سمت انتهایی این کلاله‌ها را که کاملا قرمز رنگ است، زعفران سرگل می‌نامند؛ زیرا برای تهیه این زعفران، قسمت بالایی یا سررشته‌های زعفران استخراج می‌شوند.

زعفران سرگل چیست؟

جدا کردن بخش‌های قرمزرنگ از بخش‌های زردرنگ سبب شده تا تمامی رشته‌ها به صورت کاملاً یک‌دست به رنگ قرمز زیبایی باشند. همین موضوع سرگل را در مقایسه با دیگر انواع زعفران از نظر مرغوبیت و میزان رنگ‌دهی ارجح قرار می‌دهد. زعفران سرگل بعد از طی فرایند خشک کردن و بسته‌بندی، معمولاً برای اهداف دارویی و آشپزی کاربرد دارد. برای اطلاع از قیمت زعفران سرگل امروز با ما تماس بگیرید.

زعفران پوشال چیست؟

گل زعفران دارای بخشی قرمزرنگ به نام کلاله است که خود، توسط بخش میله‌ای مانند و زردرنگی به نام خامه به قسمت میانی گل وصل شده است. در زمان برداشت اولیه زعفران از مزارع، کشاورزان به جای این که رشته‌ها را تنها از بخش کلاله جدا کنند، بخش پایین‌تر یعنی خامه زردرنگ را نیز می‌چینند؛ بنابراین نوعی زعفران به دست می‌آید که علاوه بر قسمت قرمزرنگ قسمتی زردرنگ متمایل به نارنجی را نیز شامل می‌شود که در اصطلاح به آن زعفران پوشال گفته می‌شود.

زعفران پوشال چیست؟

این نوع زعفران کلاله بیشتری دارد؛ به همین علت قدرت رنگ‌دهی آن نیز بالا خواهد بود. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که بخش زردرنگ خامه خواص زیادی را در خود جای داده است؛ به همین خاطر وجود آن در زعفران پوشال، نشانه اصل بودن و سالم بودن رشته‌های این نوع زعفران است. این خود می‌تواند به خریداران زعفران این اطمینان را بدهد که زعفرانشان تقلبی نیست. برای خرید زعفران پوشال و اطلاع از قیمت آن در بسته‌های وزنی مختلف می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

بررسی تفاوت زعفران پوشال با سرگل

یکی از سوالات اصلی خریداران در زمان خرید انواع زعفران، این است که تفاوت زعفران سرگل و پوشال چیست؟ در این بخش می‌خواهیم فرق میان این دو را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

تفاوت قیمت زعفران پوشال و سرگل

قیمت زعفران پوشال نسبت به نوع سرگل ارزان‌تر است؛ چراکه در نوع پوشال، همیشه همراه با کلاله قرمزرنگ زعفران، بخش خامه نیز وجود داشته که باعث کاهش قیمت آن می‌شود. در کل می‌توان گفت که فرق زعفران پوشال و سرگل از نظر قیمت، به ظاهر زیبا و ممتاز زعفران سرگل برمی‌گردد که آن را به یک محضول صادراتی تبدیل کرده است؛ در حالی که زعفران پوشال برای مصارف انبوه و خانگی کاربرد دارد.

تفاوت قیمت زعفران پوشال و سرگل

تفاوت زعفران سرگل و پوشال از نظر شکل ظاهری

یک تفاوت زعفران سرگل و پوشال در شکل ظاهری آن‌ها است. زعفران سرگل تنها شامل بخش کلاله گل زعفران است که قرمزرنگ بوده و هیچ رنگ دیگری در آن دیده نمی‌شود. این در حالی است که در زعفران پوشال سه شاخه زعفران و خامه زردرنگ آن دیده می‌شود.

فرق عطر زعفران سرگل و پوشال

زعفران مصرفی در بیشتر آشپزخانه‌ها، زعفران سرگل است که تقریباً همه آن را به خاطر رنگ‌دهی بی‌نظیری که دارد، بهترین انتخاب برای مصرف خانگی می‌دانند. اما یک فرق زعفران پوشال و سرگل این است که زعفران پوشال به خاطر داشتن بخش‌هایی از خامه، در مقایسه با زعفران سرگل عطر و بوی ماندگارتری دارد. به همین دلیل است که بیشتر رستوران‌ها و کترینگ‌ها، از این زعفران استفاده می‌کنند.

فرق عطر زعفران سرگل و پوشال

فرق زعفران سرگل و پوشال از نظر طعم

قدرت طعم دهی انواع مختلف زعفران به ماده‌ای به نام پیکروسین وابسته است. همه انواع زعفران معمولا طعمی تلخ و گس دارند که به هیچ وجه به شیرینی نمی‌زند. با این حال می‌توان گفت که زعفران سرگل به خاطر مرغوب‌تر بودن طعم بهتری هم دارد که یکی از دلایل صادراتی بودن آن، همین ویژگی است. البته طعم زعفران تا حد زیادی سلیقه‌ای است؛ بنابراین شما می‌توانید در ابتدا با خرید زعفران یک گرمی طعم هردوی این محصولات را امتحان کرده و بر اساس ذائقه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نحوه تشخیص زعفران پوشال و سرگل

برای تشخیص زعفران پوشال در نظر داشته باشید که این نوع زعفران سه رشته کلاله متصل به هم با قلمی درشت دارد. به خاطر این که رشته‌ها به یکدیگر کلاف می‌شوند، زعفران پوشال حجیم‌تر به نظر آمده و همین موضوع، تشخیص نوع اصلی از تقلبی را راحت‌تر می‌کند. این نوع زعفران قدرت رنگ‌دهی در حدود ۱۷۰ تا ۲۵۰ واحد دارد و در حدود دو تا سه میلی‌متر از بخش خامه در آن دیده می‌شود. به خاطر وجود همین قسمت، اکثر مردم زعفران پوشال را به عنوان زعفران اصل می‌شناسند.

نحوه تشخیص زعفران پوشال و سرگل

یک تفاوت زعفران سرگل و پوشال که راهی برای تشخیص این نوع زعفران نیز به حساب می‌آید، جدا بودن سه شاخه کلاله در زعفران سرگل است. در زعفران سرگل بخش زردرنگ خامه کاملاً از کلاله جدا شده و رشته‌ها کاملاً به رنگ قرمزند؛ به همین دلیل این نوع زعفران از قدرت رنگ‌دهی در حدود ۲۱۰ تا ۲۷۰ واحد و عطر بسیار شدید برخوردار است. زعفران سرگل با عناوین دیگری مانند زعفران سرریشه، سر قلم و ممتاز نیز شناخته می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم با معرفی و بررسی تفاوت زعفران سرگل و پوشال که از انواع پرطرفدار این محصول محسوب می‌شوند، به شما در تشخیص این دو نوع زعفران کمک کنیم؛ بنابراین با استفاده از نکات بالا می‌توانید تا حدودی با زعفران آشنا شده تا در دام افراد سودجو نیافتید. همچنین می‌توانید انواع دیگر زعفران مانند نگین، دخترپیچ و سوپرنگین را هم به صورت جزئی یا عمده از ما در نوژن خریداری کنید.

چرا قیمت زعفران سرگل از پوشال بالاتر است؟

زیرا برداشت و فرآوری زعفران سرگل بالاتر بوده و درصد خلوص بیشتری دارد.

برای صادرات، زعفران پوشال بهتر است یا سرگل؟

زعفران سرگل به دلیل کیفیت بالا و ظاهر زیبا، به عنوان یک محصول صادراتی شناخته می‌شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست