تفاوت زعفران تازه و کهنه

چگونه زعفران تازه را از کهنه تشخیص دهیم؟ یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در زمان خرید زعفران برای افراد پیش می‌آید، مربوط به تشخیص زعفران تازه و کهنه و تفاوت‌های این دو محصول است. همه افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند زعفران تازه خریداری کرده و در ازای خرید یک محصول باکیفیت، هزینه پرداخت کنند. از این رو کسب اطلاعات درباره تفاوت زعفران تازه و کهنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه با نوژن همراه باشید تا بیشتر با تفاوت‌های موجود در این زمینه آشنا شویم.

تفاوت زعفران تازه و کهنه

تشخیص زعفران تازه از کهنه

در ابتدای امر باید به این نکته اشاره کنیم که هیچ راه تضمینی و کاملی برای شناسایی زعفران تازه وجود ندارد؛ از این رو در بهترین حالت توصیه می‌کنیم خرید خود را از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. در صورتی که روند خشک کردن زعفران به صورت اصولی طی شود، تشخیص تازه بودن آن بسیار سخت خواهد شد. اگر قصد دارید به بررسی تفاوت زعفران تازه و کهنه بپردازید، توصیه می‌کنیم در نزدیکی فصل برداشت این کار را انجام دهید. هرچه از فصل برداشت فاصله بگیریم، تفاوت‌های زعفران تازه و کهنه کمتر شده و تشخیص آن‌ها نیز از یکدیگر سخت‌تر می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین زمان خرید زعفران

تفاوت زعفران تازه و کهنه چیست؟

همان‌طور که می‌دانیم اغلب افراد به دنبال خرید زعفران تازه هستند و تمایل دارند هزینه مورد نظر را در ازای خرید یک زعفران مرغوب پرداخت کنند. از این رو چند نمونه از تفاوت‌های اصلی که میان محصول تازه و کهنه وجود دارد را در این بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

رنگ زعفران

تفاوت رنگ زعفران تازه و کهنه

یکی دیگر از تفاوت‌های موجود بین زعفران تازه و کهنه که در روند شناسایی محصول تازه به شما کمک می‌کند، مربوط به رنگ محصول است. زعفران تازه رنگ درخشان و روشنی دارد. زعفران کهنه یا تاریخ گذشته کمی تیره‌تر از زعفران تازه بوده و نمی‌توانیم انتظار رنگ باطراوتی از آن داشته باشیم.

بوی زعفران

یکی از تفاوت‌های میان زعفران تازه با محصول کهنه، مربوط به عطر و بو است. زعفران تازه همواره بویی ملایم و همراه با تازگی دارد؛ در حالی که محصول کهنه عموما بوی تندتری دارد و از این طریق قابل شناسایی است. برای اطلاع از قیمت عمده زعفران امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تفاوت در میزان رنگ دهی زعفران تازه و کهنه

علاوه بر رنگ رشته‌های زعفران، از طریق وضعیت رنگ دهی زعفران هم می‌توانیم متوجه تازه یا کهنه بودن محصول مورد نظر شویم. زعفران تازه معمولا دیرتر رنگ داده و دم کشیدن آن به صورت کامل نیاز به زمان دارد.

تفاوت در میزان رنگ دهی زعفران تازه و کهنه

در صورتی که زعفران تازه سریع دم کشیده و راحت‌تر رنگ می‌دهد؛ از این رو از طریق تست با آب می‌توانید متوجه تازه یا کهنه بودن محصول مورد نظر شوید. البته دقت داشته باشید که این معیار به تنهایی برای شناسایی زعفران تازه و کهنه کافی نیست؛ زیرا رنگ دهی سریع، می‌تواند نشانه‌ای از اضافه کردن رنگ مصنوعی باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مقاله روش تشخیص زعفران اصل از تقلبی را مطالعه کنید.

تفاوت ساختار زعفران تازه و کهنه

در بررسی تفاوت زعفران تازه و کهنه، لازم است تا به ساختار محصول هم بپردازیم. زعفران تازه معمولا ساختار نرم‌تری دارد که علت آن را می‌توانیم خشک نشدن کامل محصول بدانیم. در صورتی که زعفران کهنه ساختار خشک و شکننده داشته و به راحتی پودر می‌شود. از این طریق شما می‌توانید اقدام به شناسایی زعفران تازه و محصول سال‌های گذشته بکنید.

تاثیر خشک کردن زعفران

یکی از عواملی که در زمینه طول عمر زعفران موثر بوده، فرایند خشک کردن آن است. می‌دانیم که زعفران بعد از برداشت و پاک کردن باید خشک شده، سپس بسته می‌شود و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. در صورتی که فرایند خشک کردن زعفران به خوبی و رعایت اصول دقیق انجام شده باشد، تفاوت زعفران تازه و کهنه به حداقل میزان خود خواهد رسید. در این حالت بین زعفران تازه با محصولی که سه سال از تولید آن گذشته باشد، تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت و شما نمی‌توانید به صورت کاملا درست به تشخیص محصول بپردازید.

تاثیر فرآیند خشک کردن زعفران، بر تفاوت زعفران تازه و کهنه

تنها نکته‌ای که وجود داشته و می‌تواند تا حدی باعث تفاوت زعفران تازه و کهنه شود، پودر شدن زعفران کهنه است. از این رو توصیه می‌کنیم حتما اطلاعات خود را ارتقا داده و با آگاهی کامل در رابطه با زعفران اقدام به خرید محصول نهایی بکنید.

خرید زعفران تازه

برای دسترسی به زعفران تازه و مرغوب، بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید. با خرید از این فروشگاه‌ها می‌توانید به زعفران خشک شده، باکیفیت و تازه دسترسی داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم خرید زعفران خود را مدت کمی بعد از فصل برداشت سالانه زعفران انجام دهید. در این بازه زمانی بهتر می‌توانید متوجه تفاوت زعفران تازه و کهنه شوید. هرچه از این زمان فاصله بیشتری بگیرید، نشانه‌های تفاوت این محصولات کمتر خواهند شد.

سخن پایانی

امروزه زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه دنیا شناخته شده و ارزش بسیار بالایی دارد. همین امر باعث شده تا تقلب زیادی در این بازار صورت بگیرد و محصولات کهنه و کم کیفیت به جای محصول تازه به فروش برسند. برای اینکه بتوانید به محصول تازه دسترسی داشته باشید، لازم است تا اطلاعات خود را درباره تفاوت زعفران تازه و کهنه ارتقا دهید. در بخش‌های قبلی بهترین راهکارها و روش‌های موثر در این زمینه را معرفی کردیم تا شما بتوانید بر اساس آن‌ها خرید نهایی خود را انجام دهید. زعفران نوژن از تولیدکنندگان و فروشندگام انواع زعفران در بازار ایران است که این محصولات را به صورت جزئی و عمده با ضمانت، به شما ارائه می‌دهد.

بهترین راه تشخیص زعفران تازه و کهنه چیست؟

بهترین راه برای تشخیص زعفران کهنه و تازه این است که آن را در آب امتحان کرده و ببینید که رنگ دهی آنها چقدر طول می‌کشد. همچنین باید رشته‌ها را در دست گرفته و میزان ترد بودن آنها را از این طریق امتحان کنید.

آیا نحوه برداشت زعفران، بر روی تازه ماندن آن اثر دارد؟

بله. در صورتی که از روش مناسبی برای خشک کردن یا برداشت زعفران استفاده نشود، رشته‌های زعفران خیلی زود طراوت خود را از دست می‌دهند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست