فواید زعفران برای بیماران دیابتی

یکی از بیماری‌هایی که در چند سال اخیر بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده، بیماری دیابت است. افراد دیابتی علاوه بر کنترل بیماری خود با کمک قرص یا انسولین، باید پرهیزهای غذایی داشته باشند. یکی از سوال‌هایی که ممکن است ذهن افراد مبتلا به این بیماری را به خود درگیر کند، این است که زعفران چه تأثیری روی دیابت آن‌ها دارد؟ ما در این مطلب از نوژن قصد داریم به بررسی فواید زعفران برای دیابت بپردازیم و ببینیم که آیا زعفران برای افراد دیابتی مضر است یا مفید؟

فواید زعفران برای بیماران دیابتی

معرفی انواع دیابت و روش های درمان آنها

ما سه نوع دیابت داریم که شامل دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت دوران بارداری می‌شوند. در درمان دیابت نوع اول فرد باید انسولین تزریق کند. دیابت نوع دوم با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن و پیروی از رژیم غذایی صحیح قابل درمان است. برای درمان دیابت دوران بارداری لازم است تا بانوان ورزش و پیروی از رژیم غذایی صحیح را در برنامه خود بگنجانند. افراد مبتلا به دیابت بارداری باید برای مصرف زعفران با پزشک خود مشورت کنند و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایند.

میزان قند زعفران چقدر است؟

بسیاری از افراد بر این باور هستند که زعفران از میزان قند بسیار بالایی برخوردار است و افراد دیابتی باید از مصرف آن خودداری کنند؛ اما این باور اصلا درست نیست و زعفران به هیچ عنوان باعث بالا رفتن قند خون افراد دیابتی نمی‌شود. بلکه با ایجاد تعادل در طبع آنها، آن را کنترل خواهد کرد.

فواید زعفران برای دیابت

خواص زعفران برای دیابت بسیار زیاد است؛ موادی که درون آن وجود دارد، می‌تواند دیابت را به خوبی تحت کنترل خود درآورد. از جمله فواید زعفران برای دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید زعفران برای دیابت

۱- فلانویید زعفران، ماده ای ضد دیابت

وجود ترکیباتی مانند ترپن‌ها و فلانوییدها در زعفران می‌تواند آنزیم alpha-glucosidase را مهار کند و در بهبود دیابت نقشی مؤثر داشته باشد. برای آشنایی با عناصر تشکیل دهنده زعفران مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

۲- تاثیر زعفران بر کاهش استرس

افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود باید از شرایط استرس‌زا دور باشند و تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنند. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در کنترل قند خون تأثیری منفی بگذارد، استرس است. همچنین بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته افراد هر چه بیشتر در معرض شرایط استرس‌زا قرار داشته باشند، احتمال ابتلا به دیابت در آن‌ها بیشتر خواهد بود. یکی از مهم‌ترین فواید زعفران برای دیابت، خاصیت آرام‌بخشی آن است و می‌تواند به طور قابل‌توجهی روی آرامش افراد تأثیر مثبت بگذارد.

۳- کنترل قند خون با منگنز موجود در زعفران

بر اساس گفته کارشناسان تغذیه، مواد معدنی مختلفی مانند پتاسیم، منگنز و ویتامین ث در زعفران وجود دارند. منگنز از مواد معدنی به شمار می‌رود که در کنترل قند خون نقش دارد. البته لازم است بدانید که این ماده به طور طبیعی به مقدار کمی در بدن انسان موجود است و مصرف زعفران می‌تواند آن را تقویت کند. منگنز از طریق همکاری با مواد معدنی دیگر مانند آهن، ویتامین ب ۶، پتاسیم و ویتامین ث می‌تواند قند خون را کاهش داده و تأثیری پیشگیرانه در برابر ابتلا به دیابت داشته باشد.

نحوه استفاده از زعفران برای پیشگیری از دیابت

شما با کمک روش‌هایی بسیار راحت و ساده می‌توانید مصرف زعفران را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته توجه داشته باشید که تنها با چند روز مصرف زعفران شاهد اثر آن نخواهید بود و نیاز به مصرف منظم دارید. بهترین روش‌ها برای افزایش اثرات مثبت زعفران بر روی دیابت عبارتند از:

نحوه استفاده از زعفران برای پیشگیری از دیابت

  • استفاده از زعفران بر روی برنج یا انواع خورش
  • استفاده از زعفران به صورت دمنوش و بدون شیرین کننده‌های طبیعی یا مصنوعی
  • اضافه کردن مقداری زعفران ساییده شده به یک لیوان شیر گرم و خوردن آن قبل از خواب
  • مصرف دمنوش زعفران حدود نیم ساعت قبل از صرف ناهار یا شام

با مصرف زعفران طبق این دستورات، علاوه بر کنترل قند خون خود، شاهد لاغرشدنتان نیز خواهید بود؛ زیرا زعفران اثر لاغر کنندگی دارد. برای آشنایی با خواص زعفران برای کاهش وزن مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

چگونگی تهیه دمنوش زعفران برای کنترل دیابت

تا این جای مطلب از فواید زعفران برای کنترل دیابت باخبر شدیم. در این بخش توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توان دمنوش زعفران را تهیه کرد. شما برای تهیه دمنوش زعفران می‌توانید طبق قواعد زیر عمل کنید:

  • مقدار یک گرم زعفران را در یک هاون به خوبی بکوبید.
  • زعفران ساییده‌شده را در قوری بریزید و مقداری عسل یا نبات به آن اضافه کنید. بهتر است افراد دیابتی از مصرف نبات پرهیز کنند.
  • آب جوش را به ترکیب مورد نظر اضافه کنید.
  • قوری را روی حرارت بخار کتری بگذارید و اجازه دهید تا نزدیک به ۲۰ دقیقه دم بکشد.
  • بعد از آن که دم کشید، می‌توانید آن را میل کنید.

در صورت تمایل در تهیه دمنوش زعفران می‌توانید بسته به ذائقه خود، مقداری هل، گلاب، زنجبیل، رازیانه و یا دارچین اضافه کنید.

چگونگی تهیه دمنوش و چای زعفران برای کنترل دیابت

طرز تهیه چای زعفران

شما می‌توانید برای کنترل دیابت خود، در صورتی که به دمنوش زعفران علاقه‌ای ندارید، چای آن را تهیه کنید. برای تهیه چای زعفران مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در مرحله اول آب را جوش بیاورید.
  • مقداری چای سیاه و زعفران ساییده‌شده را در قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید.
  • قوری را روی سماور گذاشته و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.
  • بعد از آن که دم کشید آن را با مقداری عسل میل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گلاب، هل و یا دارچین را به چای زعفران خود اضافه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای دیابت پرداختیم و روش‌های مصرف زعفران را برای کنترل قند خون معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید زعفران اصل در انواع مختلف با ما در نوژن تماس بگیرید. ما به عنوان تولیدکننده و فروشنده انواع زعفران سرگل، دخترپیچ، نگین، سوپرنگین و پوشال فعالیت داشته و این محصولات را به صورت جزئی و عمده به بازار عرضه می‌کنیم.

آیا مصرف زعفران برای دیابت بارداری مفید است؟

مصرف بیش از حد زعفران می‌تواند باعث سقط‌جنین شود و خانم‌های باردار حتماً باید زیر نظر پزشک این گیاه دارویی را مصرف کنند.

فواید زعفران برای دیابت چیست؟

وجود مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم در کنترل دیابت نقش به سزایی دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست