ریشه زعفران چیست؟ کاربرد و طریقه مصرف

زعفران یک گیاه فوق العاده ارزشمند بوده و از آن می‌توان در مصارف دارویی، غذایی و … به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. رنگ، عطر و طعم زعفران بسیار خوب بوده و حتی مقدار کمی از آن هم می‌تواند بر روی غذاها اثر بگذارد. زعفران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که یکی از آن‌ها ریشه است. در ادامه با نوژن همراه باشید تا توضیحات کاملی درباره اینکه ریشه زعفران چیست و چه کاربردهایی دارد در اختیار شما قرار دهیم.

ریشه زعفران چیست؟ کاربرد و طریقه مصرف

ریشه زعفران چیست؟

ریشه زعفران با عناوین دیگری از جمله خامه و یا زعفران سفید نیز شناخته می‌شود. بر خلاف سایر ریشه گیاهان، این ریشه در خاک قرار نمی‌گیرد. بخش انتهای کلاله‌های زعفران که رنگ سفید دارد را با عنوان ریشه زعفران معرفی می‌کنند. ریشه همان قسمت پایینی تارهای قرمز رنگ بوده که خواصی مشابه با زعفران دارد. در برخی از تقسیم‌بندی‌ها می‌توان ریشه را نیز به عنوان یکی از انواع زعفران معرفی کرد؛ برای آشنایی با انواع زعفران بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

ریشه زعفران چیست؟

یکی از نکاتی که در راستای آشنایی با ریشه زعفران باید بدانید این است که قدرت رنگ دهی ندارد؛ اما خواص آن تا حد زیادی مشابه با قسمت‌های کلاله زعفران است. عطر و طعم ریشه نیز تا حد زیادی مشابه با قسمت‌های قرمز رنگ زعفران است. از این رو در برخی از مواقع ریشه می‌تواند جایگزین مناسب و به صرفه‌ای برای قسمت قرمز رنگ محسوب شود.

خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران دارای انواع ویتامین‌ها از جمله B1، B2، B6 و C و مواد معدنی مختلفی مانند آهن، منگنز، کلسیم و … است. لازم به ذکر است که مقدار این مواد در ریشه نسبتا کمتر از قسمت کلاله زعفران خواهد بود. کروسین مهم‌ترین ماده موجود در زعفران و به نوعی عامل رنگ دهی در این گیاه است. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم مقدار این ماده نیز در ریشه به مراتب کمتر از کلاله زعفران است.

خواص ریشه زعفران

بر این اساس نمی‌توانیم انتظار خواص موجود در کروسین را از ریشه زعفران داشته باشیم. به همین دلیل برای پیشگیری و درمان انواع بیماری‌های مختلف مانند دیابت، آلزایمر، بهبود حافظه، بیماری‌های چشمی و … معمولا از این بخش زعفران استفاده نمی‌شود. خواص موجود در ریشه برای درمان افسردگی، نشاط آوری، از بین بردن بوی بد دهان، تقویت قوای جنسی، شادابی پوست، بهبود عملکرد معده، قلب، کبد، مثانه و … موثر هستند.

کاربرد های ریشه زعفران

از آنجایی که میزان رنگ دهی این بخش از زعفران کمتر از سایر قسمت‌هاست، معمولا برای کاربردهایی که رنگ دهی از اهمیت بالایی برخوردار بوده گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. پس اگر انتظار رنگ قرمز و جذاب از زعفران را دارید، این قسمت نمی‌تواند برای شما کاربردی و مناسب باشد. از طرفی به دلیل عطر و طعم ریشه که مشابه با کلاله‌های زعفران است، می‌توانید برای سایر مواردی که رنگ دهی اهمیت چندانی ندارد از آن بهره ببرید. نوعی از زعفران که ریشه هم در آن وجود دارد، به نام دخترپیچ شناخته می‌شود؛ برای اطلاعاز قیمت زعفران دخترپیچ بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کاربرد های ریشه زعفران

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، خواص ریشه زعفران تا حد زیادی مشابه با بخش‌های قرمز رنگ آن است. بر این اساس می‌توان از آن برای کاربردهای درمانی، داروسازی، آرایشی بهداشتی، شکلات‌سازی و … استفاده کرد. از جمله غذاهایی که می‌توان در آن‌ها از ریشه زعفران استفاده کرد باید به سوپ، انواع شیرینی‌ها، دم‌نوش‌ها، شربت، خورشت، ته دیگ و … که تنها عطر و طعم زعفران از اهمیت برخوردار است.

نحوه استفاده از ریشه زعفران

برای اینکه بتوانید به بهترین نحو ممکن از ریشه زعفران استفاده کنید، در ابتدا باید به پودر کردن آن بپردازید. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف آن را پودر کنید. برای اینکه از کلیه خواص موجود در ریشه زعفران استفاده کنید، بهتر است کمی آن را گرم کرده و سپس به سراغ پودر کردن بروید. همچنین گرم کردن ریشه باعث می‌شود ساختار آن شکنندگی بیشتری پیدا کرده و شما راحت‌تر بتوانید آن را پودر کنید.

نحوه استفاده از ریشه زعفران

ریشه پودر شده زعفران را می‌توانید در تهیه انواع غذاهای مختلف، نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها و … استفاده کنید. عطر این بخش از زعفران بی‌رقیب بوده، به همین دلیل استفاده از این پودر می‌تواند بر روی عطر و طعم غذای پخته‌شده اثرگذاری بسیار زیادی داشته باشد.

قیمت ریشه زعفران

به صورت کلی قیمت ریشه زعفران به نسبت به سایر مدل‌های زعفران مانند زعفران سرگل یا نگین، به مراتب مناسب‌تر است. از این رو شما می‌توانید با هزینه بسیار کمتری اقدام به خرید این محصول کنید. در برخی از مواقع برای صرفه بیشتر در هزینه‌های پرداختی، شما می‌توانید مقدار مساوی ریشه زعفران و کلاله خریداری کرده و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. در این حالت عطر، طعم و رنگ دهی را هم‌زمان و با هزینه کمتر خواهید داشت.

سخن پایانی

زعفران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که همه آن‌ها قابل استفاده هستند. از میان این موارد می‌توانیم به ریشه اشاره کنیم که قسمت سفید رنگ رشته‌های زعفران را شامل می‌شود. در بخش‌های قبلی به صورت کامل دانستیم که ریشه زعفران چیست و چه خواصی دارد؟ همچنین با کاربرد ریشه زعفران نیز به صورت کامل آشنا شدیم. شما می‌توانید انواع مختلف زعفران را با بهترین قیمت از ما در نوژن خریداری کنید.

عطر ریشه زعفران بیشتر است یا قسمت کلاله؟

کلاله رنگ دهی بیشتری داشته و ریشه بیشترین میزان عطر و بو را در خود نگه می‌دارد.

خواص ریشه زعفران چیست؟

ریشه زعفران حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف موجود در کلاله زعفران بوده و از این رو می‌توان از آن برای درمان افسردگی، نشاط‌آوری، شادابی پوست، بهبود وضعیت قلب، کبد، معده، مثانه و ... استفاده کرد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست