هر مثقال زعفران چنده؟

در زمان خرید زعفران برای بار اول، بیشتر ما سوالاتی در مورد نحوه محاسبه وزن زعفران یا واحد اندازه‌گیری آن برایمان پیش آمده است. مثلاً این که هر مثقال زعفران چنده؟ یا یک مثقال برابر با چند گرم است؟ حال ما قصد داریم در این مقاله از نوژن به تمامی این سوال‌ها پاسخ داده و با هم روند محاسبه وزن زعفران به مثقال را بررسی کنیم.

بررسی قیمت هر مثقال زعفران

هر مثقال زعفران برابر چند گرم است؟

اگر می‌خواهید بدانید هر مثقال زعفران چنده یا در واقع وزن هر یک مثقال زعفران برابر با چند گرم است؟ در جواب باید بگوییم واحد مثقال که برای اندازه‌گیری طلا و ادویه گران قیمتی مانند زعفران به کار می‌رود، در واقع برابر با ۴.۶۰۸ گرم است. بنابراین با خرید زعفران یک مثقالی از نوژن می‌توانید حدود ۴.۶ گرم از هر نوع زعفران دلخواه را دریافت کنید که در حدود ۶ تا ۷ ماه کافی خواهد بود.

چرا از واحد مثقال برای زعفران استفاده می‌شود؟

چرا از واحد مثقال برای زعفران استفاده می‌شود؟

همان‌طور که اطلاع دارید واحد معمولی وزن در کشور ما گرم و کیلوگرم است؛ با این حال برخی از مشاغل واحد اندازه‌گیری مخصوص به خودشان را دارند و برای خرید و فروش از آن استفاده می‌کنند. برای اندازه‌گیری طلا و نقره از واحد مثقال استفاده می‌شود. زعفران هم ارزش بالایی دارد؛ بنابراین معیار خرید و فروش آن به طلا شباهت داشته و مثقال یا گرم است.

قیمت هر مثقال زعفران

برای پاسخ به این سوال که هر مثقال زعفران چنده؟ باید بدانید که قیمت هر مثقال زعفران به فاکتورهای مختلفی وابسته است. نوع زعفران و کیفیت آن، ظاهر و بسته‌بندی محصول، میزان تولید، شهر محل خرید زعفران، میزان تقاضا برای خرید و خرید به‌صورت عمده یا تکی، عواملی هستند که بر قیمت یک مثقال زعفران تأثیر می‌گذارند. در کل تولید زعفران، فرایندی زمان‌بر با هزینه زیاد است. از طرف دیگر زعفران از محصولاتی است که به کشورهای دیگر هم صادرات می‌شود؛ بنابراین نوسانات قیمت دلار نیز بر قیمت آن به طور مستقیم تأثیر دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت زعفران امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

قیمت هر مثقال زعفران در انواع مختلف

زعفران انواع مختلفی دارد؛ بنابراین برای فهمیدن اینکه هر مثقال زعفران چنده؟ باید با انواع مختلف آن و تفاوت قیمتی آن‌ها آشنا باشیم که به شرح زیر هستند:

 

  • زعفران نگین: در ایران قیمت هر مثقال زعفران نگین در مقایسه با انواع دیگر بیشتر است، زیرا این نوع کیفیت و قدرت رنگ‌دهی بالایی برخوردار است. به همین منظور معمولاً زعفران نگین جهت صادرات به کشورهای آسیایی و اروپایی ارسال می‌شود.
  • زعفران سوپر نگین: زعفران سوپر نگین نیز مانند نوع قبلی کیفیت رنگی و ظاهر بسیار خوبی دارد و بیشتر برای صادرات، به خصوص صادرات به کشور چین استفاده می‌شود.
  • زعفران سرگل: زعفران سرگل درحقیقت همان زعفرانی است که اغلب برای مصرف عموم در بسته‌های یک گرمی و یک مثقالی تولید می‌شود. این زعفران با اینکه رنگ‌دهی بالا و عطر و طعمی بسیار خوبی دارد و یکی از انواع صادراتی زعفران به شمار می‌آید؛ اما در مقایسه با زعفران نگین و سوپر نگین قیمت معقول‌تری دارد.
  • زعفران پوشال: زعفران پوشال اغلب به‌خاطر اینکه علاوه بر کلاله مقداری از خامه گل را نیز به همراه خود دارد نسبت به دیگر انواع زعفران ماندگاری بیشتری دارد. با این حال قیمت یک مثقال زعفران پوشال در مقایسه با دیگر انواع، مناسب‌تر است.
  • زعفران دخترپیچ: زعفران دسته یا دخترپیچ، در واقع زعفران پایه و اصلی‌ترین نوع‌ محسوب می‌شود؛ به همین علت نسبت به انواع دیگر زعفران قیمت بهتری داشته و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

وسایل موردنیاز برای وزن کردن هر مثقال زعفران

ما برای وزن کردن یک مثقال زعفران و فهمیدن این موضوع که هر مثقال زعفران چنده؟ به یک پنس، ظرفی برای وزن کردن و ترازو احتیاج داریم. با توجه به قیمت بالای زعفران، فروشندگان برای محاسبه وزن این ادویه اغلب از ترازوهایی با دقت اندازه‌گیری بسیار بالا مثل ترازوهای گرمی و دیجیتالی استفاده می‌کنند. پنسی که برای این کار از آن استفاده می‌کنید نیز بهتر است سر کج باشد.

وسایل موردنیاز برای وزن کردن هر مثقال زعفران

ترازو گرمی

یکی از ترازوهای معروف که اکثر فروشندگان زعفران برای محاسبه وزن این ادویه از آن استفاده می‌کنند، ترازوی گرمی با دقت بسیار بالا است. این نوع ترازوها اغلب دقتی معادل ۰.۱ گرم یا ۰.۰۱ گرم دارند. به منظور بسته بندی زعفران معمولا ترازو های ۰.۰۱ بیشتر کاربرد دارند.

ترازو دیجیتال

ترازوی دیجیتال در بین فروشندگان زعفران به ترازوهای مثقالی شهرت دارد. به همان اندازه که دقت و کیفیت در این نوع از ترازو بیشتر می‌شود، بسته بندی‌ها هم دقیق‌تر خواهند بود.

نحوه وزن کردن هر مثقال زعفران

برای وزن کردن یک مثقال زعفران در مرحله اول باید ترازو را روشن کرده و توجه داشته باشیم که حتماً حرف g یعنی گرم در کنار مانیتور باشد. سپس باید در ترازوی دیجیتالی دکمه Tare را فشار دهید تا اعداد مانیتور صفر شوند یا در ترازوهای گرمی با قرار دادن وزنه در طرف دیگر ترازو را کالیبره کنید. بعد از طی کردن این مراحل، وزن‌کشی انجام می‌شود. باید زعفران را در ظرف مخصوص ریخته و دقت کنید که به هنگام وزن‌کشی ظرف مقابل باد کولر یا پنکه قرار نگیرد. نکته قابل‌توجه دیگر، تراز بودن سطحی است که ترازو روی آن قرار می‌گیرد؛ وگرنه فرایند محاسبه وزن با مشکل مواجه می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که هر مثقال زعفران چنده؟ و وزن و قیمت این ادویه گران‌بها چگونه محاسبه می‌شود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت هر مثقال زعفران در انواع مختلف با ما در نوژن تماس بگیرید و این محصولات را در بسته‌های گرمی یا مثقالی خریداری کنید.

قیمت هر مثقال زعفران چگونه محاسبه می شود؟

قیمت هر مثقال زعفران بستگی به نوع و بسته بندی آن دارد.

چگونه می‌توان مطمئن شد که وزن هر بسته بندی مثقالی زعفران درست است؟

برای اطمینان از این موضوع باید زعفران بسته بندی شده را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست