راه های تشخیص انواع زعفران از هم

شاید تا قبل از خواندن تیتر مقاله شما هم نمی‌دانستید که گیاه زعفران انواع مختلفی دارد و هر کدام به کمک ویژگی‌های خاص خود شناسایی می‌شوند. به طور مثال در یک نوع، رشته‌ها نازک و بلند و در نوع دیگر بخش‌های زردرنگی در زعفران دیده می‌شود. اما واقعا تفاوت این زعفران‌ها در چیست و چگونه از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند؟ برای پاسخ دادن به این سوال قصد داریم در این مقاله از نوژن شما را با راه های تشخیص انواع زعفران و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند آشنا کنیم.

راه های تشخیص انواع زعفران از هم

معرفی انواع زعفران

  • زعفران سرگل: زعفران سرگل از نظر اندازه کوتاه‌تر از نوع نگین است. در این نوع زعفران، کلاله قرمز رنگ و قسمت خامه‌ای کاملا از هم جدا شده‌اند و زعفران خالص را تشکیل می‌دهند.
  • زعفران دختر پیچ یا دسته: زعفران دختر پیچ در واقع زعفران پایه واصلی‌ترین نوع آن بوده که از طریق چیدن کل رشته زعفران و سپس خشک شدن آنها در کنار یکدیگر به دست می‌آید.
  • زعفران نگین: این نوع زعفران با رنگ و بوی استثنایی خود از سه رشته کلاله صاف و بدون شکستگی تشکیل شده که به یکدیگر متصل هستند. ظاهر باکیفیت این زعفران سبب شده تا در مقایسه با زعفران سرگل از قیمت بالاتری برخوردار باشد.

معرفی انواع زعفران

  • زعفران سوپر نگین: زعفران سوپر نگین را می‌توان یکی از بهترین و گران‌ترین انواع زعفران در سراسر دنیا دانست که حاصل برداشت اول مزارع زعفران بوده و با ساقه‌های بلند و نسبتا کشیده خود شناسایی می‌شود.
  • زعفران پوشال: زعفران پوشالی کیفیت بسیار کمی داشته و شامل کلاله‌های قرمز رنگ با خامه‌ای به طول ۱ تا ۱۰ میلی متر است.

تفاوت زعفران سرگل با نگین

یکی از راه های تشخیص انواع زعفران از هم آشنایی با تفاوت‌های میان آن‌هاست. به طور مثال زعفران سرگل فقط شامل کلاله گل‌ها بوده و از پاک کردن انواع دختر پیچ یا پوشال به دست می‌آید؛ به همین خاطر در این نوع زعفران شکستگی دیده می‌شود. این در حالی است که زعفران نگین دارای شکستگی‌های کمتری است و در مقایسه با زعفران سرگل قسمت‌های زرد و نارنجی بیشتری داشته و بلندتر به نظر می‌رسد.

ظاهر زعفران سرگل سبب شده تا نوع تقلبی آن نیز بیشتر در بازار موجود باشد؛ اما این گروه نسبت به زعفران نگین قیمت مناسب‌تری داشته و از عطر قوی‌تری نیز برخوردارند. در کل می‌توان گفت که زعفران سرگل به‌خاطر ظاهر خود بیشتر برای مصارف شخصی و زعفران نگین نیز با رشته‌های نازک و قرمزرنگ خود برای ارسال به کشورهای اروپایی کاربرد دارد. برای اطلاع از قیمت زعفران سرگل امروز می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

اگر به‌عنوان یکی از راه های تشخیص انواع زعفران، خامه نوع نگین را با خامه زعفران پوشال معمولی مقایسه کنیم، می‌فهمیم که این دو مدل زعفران نسبت به هم شباهت زیادی دارند؛ اما از نظر ضخامت یکسان نیستند. به طور معمول زعفران پوشال از لحاظ ضخامت نسبت به زعفران نگین نازک‌تر بوده و زعفران نگین از رشته‌های ضخیم‌تری تشکیل شده است که به خاطر داشتن ظاهری بسیار زیبا و بوی خوشایند یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در کل دنیا محسوب می‌شود. شما می‌توانید برای خرید زعفران نگین گرمی و مثقالی با ما در نوژن تماس بگیرید.

تفاوت زعفران سرگل و پوشال

تفاوت زعفران سرگل و پوشال

زعفران سرگل به‌عنوان رایج‌ترین نوع زعفران فاقد هر بخش زردرنگی بوده و رشته‌های آن که فقط شامل کلاله خالص گل هستند که گاهی شکستگی نیز دارند. این در حالی است که در زعفران پوشال اغلب سه شاخه زعفران یا همان کلاله به هم وصل بوده و در بخش انتهایی نیز مقداری زردی وجود دارد. در نهایت می‌توان گفت که زعفران سرگل در مقایسه با نوع پوشال مرغوب‌تر بوده و در اکثر موارد به‌عنوان زعفران صادراتی کاربرد دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت زعفران پوشال و خرید جزئی یا عمده این محصول با ما تماس بگیرید.

فرق زعفران نگین با سوپر نگین

فرق زعفران نگین با سوپر نگین

یکی از راه‌های تشخیص انواع زعفران مانند دو نوع زعفران نگین و سوپر نگین تفاوت کلاله‌های آن‌ها با یکدیگر است. کلاله‌های زعفران سوپر نگین بسیار درشت‌تر از سایر انواع بوده زعفران است و با سر قلم‌های پهن خود شناسایی می‌شود. زعفران سوپر نگین برای صادرات به دیگر کشورها مناسب است؛ به همین علت هیچ کدام از کلاله‌ها نباید شکسته، ریز و یا دارای رنگ تیره‌ای باشند.

تفاوت زعفران سرگل و رشته‌ای یا دخترپیچ

برای زعفران رشته یا دخترپیچ به‌خاطر وجود همه قسمت‌های زعفران امکان تقلب وجود نداشته و اتصال سه کلاله به یکدیگر کاملاً پابرجاست. این در حالی است که در زعفران سرگل هیچ‌گونه اتصالی بین کلاله‌ها وجود نداشته و قسمت زرد و سفید نیز دیده نمی‌شود. در کل می‌توان گفت که زعفران سرگل به‌خاطر معروف‌تر بودن و کیفیت بالاتر در مقایسه با زعفران رشته‌ای قیمت بیشتری برخوردار بوده و یکی از انواع زعفران صادراتی محسوب می‌شود. برای خرید زعفران رشته کامل می‌توانید بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مهم ترین راه های تشخیص انواع زعفران از هم

از جمله ساده‌ترین و مهم‌ترین راه های تشخیص انواع زعفران در هنگام خرید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین راه های تشخیص انواع زعفران از هم

  • تشخیص از طریق ظاهر فیزیکی زعفران
  • تشخیص اصالت و کیفیت زعفران از طریق مزه و عطر آن
  • کمک گرفتن از آزمایش شعله که اگر بعد از گذاشتن زعفران بر روی آتش رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، می‌توان اصالت آن را تأیید نمود.
  • اگر مقداری زعفران را در آب حل کرده و سپس آب به رنگ طلایی در بیاید می‌توان آن زعفران را زعفرانی اصیل دانست.

سخن پایانی

با خواندن این مطالب دریافتیم که زعفران انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع رشته، رنگ، بو و طعم طبقه‌بندی می‌شوند. در واقع راه های تشخیص انواع زعفران از یکدیگر همین ویژگی‌های آن‌ها است که به شما کمک می‌کنند مطابق با نیاز خود یک نوع را انتخاب کنید. در این مقاله انواع راه های تشخیص زعفران را بررسی کرده و به تفاوت آنها با هم پرداختیم. شما می‌توانید هر نوع زعفران دلخواه را با بهترین قیمت و تضمین اصالت، از ما در نوژن خریداری کنید.

از کجا بفهمم زعفرانی که می‌خرم، اصل است؟

زعفران اصل رنگ قرمز تیره و عطری متمایز دارد. همچنین می‌توانید به دنبال گواهینامه‌ها یا برچسب‌های کیفیت بر روی بسته‌بندی‌های استاندارد آن‌ها باشید.

آیا از روی ظاهر می‌توان انواع زعفران را تشخیص داد؟

در صورتی که در این زمینه تجربه زیادی داشته باشید، تشخیص انواع زعفران از روی ظاهر، کار چندان دشواری نخواهد بود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش عمده

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست