عوامل موثر بر قیمت زعفران

زعفران یکی از ارزشمندترین ادویه‌ها در بازار ایران است که به صورت محصول صادراتی به سرتاسر جهان ارسال می‌شود. به همین دلیل قیمت بالایی دارد و معمولا به صورت گرمی یا مثقالی به فروش می‌رسد. در این مقاله از نوژن می‌خواهیم عوامل موثر بر قیمت زعفران را بررسی کرده و بگوییم که قیمت این محصول بر چه اساسی تعیین خواهد شد؟

8 عامل موثر بر قیمت زعفران چیست؟

۱- میزان خرید زعفران

میزان خرید ازعوامل موثر بر قیمت زعفران

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت زعفران، میزان خرید شماست؛ واضح است که هر چقدر مقدار بیشتری زعفران بخرید، قیمت واحد آن کمتر خواهد شد. برای مثال قیمت زعفران عمده در مقایسه با قیمت یک مثقال زعفران بسیار کمتر است؛ در نتیجه شما می‌توانید برای صرفه جویی در هزینه‌های خود، زعفران را به صورت عمده خریداری کنید. حتی اگر امکان خرید به صورت سوت یا کیلو هم برای شما وجود ندارد، نوژن امکان خرید عمده زعفران بسته بندی را برای نیازهای خانگی شما فراهم کرده است.

۲- تاثیر نوع بر قیمت زعفران

یکی دیگر از عوامل مهم و مثر بر قیمت زعفران، نوع آن است. معمولا زعفران نگین و سوپرنگین که از بهترین رشته‌ها گرفته می‌شود و صادراتی است، قیمت بالاتری در مقایسه با دیگر انواع زعفران دارد. از این میان، قیمت زعفران پوشال و دخترپیچ در مقایسه با دیگر انواع کمتر است؛ زیرا این زعفران‌ها معمولا بخش‌های مختلفی مانند کلاله یا خامه را شامل می‌شوند و رنگ دهی آنها هم کمتر است. در این میان اگر به دنبال یک زعفران باکیفیت با قیمت مناسب هستید، پیشنهاد ما خرید زعفران سرگل است.

۳- نوع بسته بندی

از دیگر عوامل موثر بر قیمت زعفران می‌توانیم به نوع بسته بندی آن اشاره کنیم. معمولا زعفران‌هایی که در بسته بندی کاغذی و پلاستیکی معمولی به فروش می‌رسند، قیمت کمتری دارند؛ اما باید بدانید که این شیوه بسته بندی، می‌تواند بر روی کیفیت زعفران هم تاثیر منفی داشته باشد.

نوع بسته بندی، یکی دیگر ازعوامل موثر بر قیمت زعفران

هرچه کیفیت بسته بندی بیشتر بوده و از جعبه‌های محکم‌تری استفاده شود، قیمت زعفران هم افزایش خواهد یافت. برای مثال قیمت زعفران کادویی در مقایسه با زعفران‎‌هایی که به صورت معمولی می‌خرید، به دلیل بسته بندی خاصی که دارد، بیشتر است.

۵- تاثیر شهر تولیدکننده زعفران بر روی قیمت

همانطور که می‌دانید، امروزه شهرهای مختلفی در ایران مشغول تولید زعفران هستند که آب و هوا و نحوه کشت آنها می‌تواند بر روی کیفیت زعفران اثرگذار باشد. برای مثال در حال حاضر قیمت زعفرانی که در شهر قائن تولید می‌شود، در مقایسه با زعفران مشهد یا تربت حیدریه بیشتر است. همچنین زعفران خراسان هم نسبت به زعفرانی که در دیگر استان‌های کشور تولید می‌شود، قیمت بالاتری دارد.

۴- تاثیر فروشنده بر روی قیمت زعفران

با توجه به اینکه زعفران ارزش زیادی دارد، امروزه افراد زیادی در زمینه فروش زعفران فعالیت دارند؛ خیلی از این فروشندگان به صورت واسطه‌ای کار می‌کنند و خودشان تولیدکننده زعفران نیستند. در نتیجه شما باید برای پیدا کردن بهترین قیمت زعفران، به سراغ خرید مستقیم از تولیدکننده بروید. برای مثال ما در گروه نوژن، تولیدکننده انواع زعفران هستیم و این زعفران‌ها را با بسته بندی اختصاصی و با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کنیم.

۶- نوسانات نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز، از جمله عوامل موثر بر قیمت زعفران

از آنجا که زعفران یک محصول صادراتی است، نوسانات نرخ ارز می‌تواند بر روی شرایط بازار آن اثر بگذارد. زیرا هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، بسته بندی، ارسال کالا و بازاریابی می‌توانند تحت تاثیر نرخ ارز قرار بگیرند و به این ترتیب قیمت این محصول را عوض کنند. البته این موضوع برای مصرف کنندگام خارجی بیشتر از خریداران داخلی مشهود است؛ اما بدون تاثیر هم نخواهد بود.

۷- میزان تولید زعفران

میزان تولید زعفران در مزارع هم به طور مستقیم بر روی تغییرات قیمت زعفران اثر دارد؛ زیرا اگر میزان تولید و عرضه در مقایسه با تقاضای بازار کمتر باشد، قیمت زعفران هم افزایش پیدا می‌کند. معمولا شرایط جوی بر روی مزارع بسیار اثر دارند و سرما می‌تواند به پیاز زعفران آسیب بزند. علاوه بر این، خشکسالی هم باعث کاهش میزان تولید زعفران خواهد شد که همه این موارد، افزایش قیمت زعفران را به دنبال خواهند داشت.

۸- قیمت نهاده های کشاورزی

از دیگر عوامل موثر بر قیمت زعفران می‌توان به قیمت نهاده‌های کشاورزی مانند انواع محصولات مراقبتی یا مواد کنترل و دفع آفات اشاره کرد. معمولا مزارعی که به صورت صنعتی و با استفاده از تجهیزات مدرن کار کشت و برداشت را انجام می‌دهند، محصولات خود را با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه می‌کنند. زیرا نیروی انسانی کمتری نیاز داشته و سریع‌تر به مرحله بهره برداری از مزرعه می‌رسند.

سخن پایانی

در این مقاله از نوژن به طور کامل عوامل موثر بر قیمت زعفران را بررسی کرده و گفتیم که هر عامل تا چه حد می‌تواند بر روی این موضوع اثرگذار باشد. شما می‌توانید برای خرید مستقیم و بدون واسطه انواع زعفران با ما در نوژن تماس گرفته و این محصولات را با بهترین قیمت خریداری کنید. همچنین قیمت زعفران امروز را هم می‌توانید با کلیک کردن بر روی لینک زیر به دست آورده و قبل از خرید، استعلام بگیرید.

شرایط بازار چه تاثیری بر روی قیمت زعفران دارند؟

معمولا زمانی که عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد و در فصل برداشت زعفران، قیمت این محصول هم کمتر خواهد بود. همچنین اگر قوانین سختگیرانه ای برای گمرک وضع نشده و مالیات کمتری از تولیدکنندگان گرفته شود، قیمت محصول هم کاهش پیدا خواهد کرد.

چگونه می‌توان از قیمت زعفران مطلع شد؟

ما در سایت نوژن، به صورت روزانه قیمت زعفران را در بسته‌های گرمی، مثقالی و عمده به شمال عرضه می‌کنیم تا بتوانید قبل از خرید استعلام بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست