چرا زعفران گران است؟ دلیل نام گذاری طلای سرخ

زعفران را باید به عنوان گران‌بهاترین و ارزشمندترین ادویه دنیا بدانیم که خواص متعددی داشته و در زمینه‌های گوناگون کاربرد دارند. امروزه این ادویه با عنوان طلای سرخ شناخته شده و بازار خرید و فروش فوق العاده‌ای دارد. ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در سرتاسر دنیا بوده که سهم زیادی از زعفران مورد نیاز در دنیا را تامین می‌کند. شاید برای شما هم سوال باشد که علت گران بودن زعفران چیست و چرا به عنوان طلای سرخ شناخته می‌شود؟ در ادامه با نوژن همراه باشید تا با دلیل نامگذاری طلای سرخ و قیمت بالای آن آشنا شویم.

دلیل گران بودن قیمت زعفران

علت گرانی زعفران

همان‌طور که می‌دانیم زعفران گران‌ترین ادویه جهان بوده که کاربردهای بسیار متعددی در زمینه‌های گوناگون دارد. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث گرانی زعفران شده و قیمت آن را افزایش داده است. در بخش‌های بعدی به بررسی چند نمونه از علل گرانی این گیاه می‌پردازیم. برای اطلاع از قیمت زعفران امروز بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخت بودن کشت و برداشت

کشت و برداشت زعفران با سختی‌ها و مشکلات متعددی همراه است. برای برداشت یک کیلوگرم زعفران، باید افراد زیادی ساعت‌ها کار کنند تا بتوانند در نهایت این حجم را برداشت کنند.

سخت بودن کشت و برداشت، یکی از علت گرانی زعفران

این عامل را می‌توانیم مهم‌ترین فاکتور موثر در قیمت بالای زعفران بدانیم. کشت و برداشت زعفران باید به صورت اصولی انجام شود تا محصول نهایی از کیفیت لازم برخوردار باشد. هرگونه بی‌دقتی در این فرایند، می‌تواند حجم زیادی از محصول را به صورت کامل از بین ببرد.

کمیاب بودن

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث افزایش قیمت زعفران شده، کمیاب بودن آن است. بدیهی است که نادر بودن این محصول تاثیر زیادی در افزایش قیمت آن گذاشته است. این موضوع یک قانون طبیعی بوده که همواره یک محصول کمیاب که میزان تقاضای آن به مراتب بیشتر از عرضه بوده، قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

هزینه های جانبی بالا

علاوه بر سختی این فرایند، هزینه‌های برداشت و بسته بندی زعفران نیز بالاست. برای تهیه یک کیلوگرم از این محصول، باید هزینه‌های زیادی صرف شوند تا نتیجه نهایی و مطلوبی به دست آید. بدیهی است که در ازای صرف این هزینه‌ها، باید محصول نهایی با قیمت بالایی به فروش برسد تا برای کشاورزان، سود دهی مطلوبی به همراه داشته باشد. برای اطلاع از قیمت یک مثقال زعفران بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

تاثیر کاربرد های گسترده بر قیمت زعفران

تاثیر کاربردهای گسترده بر قیمت زعفران

خواص گوناگون زعفران باعث شده تا از آن در زمینه‌های مختلف استفاده شود. امروزه از زعفران در تهیه انواع داروها، محصولات آرایشی و بهداشتی و … استفاده می‌شود. از این رو این موضوع هم در قیمت نهایی زعفران اثر گذاشته و باعث افزایش آن به میزان چشمگیری شده است.

خواص متعدد و گوناگون

یکی دیگر از فاکتورهایی که در این زمینه موثر بوده و باعث افزایش قیمت زعفران شده، خواص متعدد آن است. امروزه تحقیقات گسترده‌ای در این راستا انجام شده و بر اساس آن‌ها می‌توانیم ادعا کنیم که زعفران خواص متعددی برای بدن به همراه دارد. از این رو توصیه می‌شود که همواره مقداری از این ادویه را به عنوان چاشنی در غذاهای خود استفاده کنید. برای آشنایی با خواص زعفران برای زنان مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

دلایل نام گذاری طلای سرخ

می‌دانیم که در حال حاضر زعفران به عنوان طلای سرخ شناخته شده و با این عنوان به شهرت رسیده است. زعفران یک محصول فوق العاده ارزشمند بوده که قیمت بسیار بالایی دارد. تفاوت قیمت این ادویه همواره با سایر ادویه‌ها فاحش بوده و اصلا نمی‌توان آن را نادیده گرفت. نام گذاری طلای سرخ بر روی زعفران یک اقدام استراتژیک بوده که اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. این اهداف عبارتند از:

دلایل نام گذاری طلای سرخ

  • می‌دانیم که قیمت زعفران به صورت لحظه‌ای مشخص شده و مانند سکه، همواره در نوسان و تغییرات گسترده است. از این رو برای خرید این محصول، باید به صورت لحظه‌ای استعلام قیمت بگیرید. این موضوع باعث شده تا زعفران را تا حد طلا، بالا ببرند.
  • افزایش قیمت دلار، باعث بالا رفتن قیمت زعفران نیز خواهد شد و این موضوع هم دلیل نام‌گذاری طلای سرخ بوده که مصداق عینی زعفران است.
  • کلاله‌های زعفران به رنگ سرخ فوق العاده جذابی هستند. از این رو از زعفران به عنوان طعم دهنده و رنگ دهنده در انواع غذاهای مختلف استفاده می‌شود. در نتیجه این گیاه را با عنوان طلای سرخ نام‌گذاری می‌کنند که به معنای واقعی نشان دهنده ارزش کلی زعفران است.
  • زعفران مانند طلا به صورت گرمی یا مثقالی فروخته می‌شود و از این منظر هم بسیار ارزشمند است.

سخن پایانی

گران‌بهاترین و ارزشمندترین ادویه در سرتاسر دنیا، زعفران بوده که به عنوان یک چاشنی فوق العاده در تهیه انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به بررسی سوال چرا زعفران گران است پرداختیم و دلیل نام گذاری طلای سرخ را به صورت کامل شرح دادیم. زعفران نوژن یکی از بهترین فروشگاه‌های زعفران در ایران است که نمونه‌های مختلفی از این محصول را تولید کرده و با بسته بندی زیبا، به بازار ارائه می‌دهد.

چرا زعفران گران قیمت است؟

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث افزایش قیمت زعفران شده‌اند، از میان آن‌ها می‌توانیم به سخت بودن کشت و برداشت، هزینه‌های جانبی بالا، خواص متعدد، کاربردهای گوناگون، کمیاب بودن و ... اشاره کنیم.

چرا قیمت دلار بر روی قیمت زعفران اثر دارد؟

زیرا زعفران یک محصول صادراتی است و با استفاده از دلار خرید و فروش می‌شود؛ در نتیجه تحت تاثیر قیمت دلار قرار دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
مشاهده مقالات بیشتر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست سفارش

برای مشاوره با شماره 73 76 376 0913 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست